Európska komisia odštartovala ekonomickú „vojnu“ s Čínou. Od dnešného dňa platia nové clá na dovoz elektromobilov z Číny

Európska komisia zaviedla nové dočasné clá na dovoz elektromobilov z Číny. Výška CLA sa sa môže líšiť od výrobcu k výrobcovi.

elektromobil z ciny
Zdroj: Vosveteit.sk, AI

Pravdepodobne aj ty nakupuješ rôzne tovary cez platformy ako je napríklad Temu a ďalšie. Dôvod, prečo nakupujeme cez tieto platformy, je primárne nízka cena produktov. To by sa ale mohlo čoskoro zmeniť. Európska únia totiž zvažuje zrušenie minimálnej výšky ceny tovaru, pri ktorej sa neplatí CLO. Častokrát ale pri nakupovaní siahame aj po produktoch, ktoré sú drahšie, ako je 150 €, čo je dnes hranica, od ktorej je potrebné platiť CLO za tovar. Mnoho Európanov kupuje z Číny aj autá. Práve tie sa dostali v minulosti do hľadáčiku Európskej únie.

Európska komisia zavádza dočasné clá na dovoz lacných elektromobilov z Číny

Európska komisia najnovšie hlási, že dovoz lacných čínskych elektrických automobilov sa predraží. Dôvodom je zavedenie nových taríf ciel.

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

„Európska komisia uvalila dočasné vyrovnávacie clá na dovoz batériových elektrických vozidiel (BEV) z Číny“, píše EK na svojom webe.

Únia hovorí, že za zvýšením colných poplatkov stoja štedré dotácie Čínskych úradov pre miestnych výrobcov elektromobilov, ktoré ich zvýhodňujú v porovnaní sa európskymi hráčmi. Inými slovami, Európske automobilky nie sú schopné konkurovať tým čínskym, ktoré sú dotované vládou.

„Na základe prešetrovania Komisia dospela k záveru, že hodnotový reťazec BEV v Číne využíva nespravodlivé subvencovanie, ktoré spôsobuje výrobcom BEV v EÚ hrozbu hospodárskej ujmy.“, vysvetľuje komisia.

Výška novozavedených cieľ je rôzna

Nakupovanie z Ciny
Zdroj: Vosveteit.sk

Výška cla sa môže ale rôzniť. Ako vysvetľuje únia, tak spoločnosti, ktoré nespolupracovali, majú vyššie clo ako tie, ktoré kooperovali. Clo pre nespolupracujúce spoločnosti je 37,6 %. Zatiaľ čo clo pre spoločnosti, ktoré neboli vo vzorke, je 20,8 %. Európska komisia spomína aj tri spoločnosti, pri ktorých nastavila clo nasledovne: BYD: 17,4 %; Geely: 19,9 %; SAIC: 37,6 %.

„Tieto dočasné clá sa budú uplatňovať od 5. júla 2024 maximálne štyri mesiace. V tomto časovom rámci sa musí prijať konečné rozhodnutie o konečných clách prostredníctvom hlasovania členských štátov EÚ. Po prijatí tohto rozhodnutia by sa clá stali konečnými na obdobie piatich rokov.“, vysvetľuje komisia.

Aktuálne nevieme povedať, ako bude reagovať na zavedenie nových ciel Čína. Bolo by ale naivné si myslieť, že tento krok zostane nepovšimnutý.

Zároveň je vysoko pravdepodobné, že veľká časť čínskych predajcov áut, sa preorientuje na regióny, kde dovozné clá nie sú tak vysoké, a kde zároveň je dopyt po tomto type automobilov. Taktiež treba spomenúť, že týmito clami budú ovplyvnené aj európske automobilky, ktoré vyrábajú svoje elektromobily v Číne.

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre