ESET varuje, že podvodníci už vystupujú aj v jej mene: Známy investičný podvod zasiahol Slovensko najsilnejšie
Masívna podvodná investičná kampaň opäť zaútočila a tentokrát sa vydáva za známu bezpečnostnú spoločnosť ESET.
Už dávnejšie sme informovali o podvodných kampaniach na Facebooku, ktoré zneužívajú tváre prominentných slovenských osobností, aby nalákali ľudí na schémy, pri ktorých prídu o peniaze.
Ako informuje portál ESET, Slovenský online priestor zaplavujú reklamy zobrazujúce známe osobnosti, ktoré používateľov nabádajú na investovanie s vidinou zbohatnutia. Podvodníci pritom používajú technológiu deepfake aj falošné stránky spravodajských portálov. Podobný modus operandi pozorujeme po celom svete, no Slovensko je jednou z najzasiahnutejších krajín.
V podvodných reklamných príspevkoch sa môže zobraziť napríklad prezident Peter Pellegrini, ktorý pre falošný portál pripomínajúci aktuality alebo iný bulvárny portál, prezradil skvelý trik, ako zarobiť nemalé peniaze. Samozrejme portál pôsobí dôveryhodne a vidina rýchleho a bezproblémového zárobku mnohých ľudí naláka. Na konci článku užívateľ nachádza link na platformy, na ktorých sa má registrovať.
Ako informuje portál ESET, okrem nášho prezidenta a iných prominentných osobností, napríklad politikov alebo hercov, už podvodníci zaútočili aj na túto bezpečnostnú spoločnosť. V najnovšej vlne podvodných príspevkov už totiž figurujú aj v jej mene.
„Zarábanie peňazí so spoločnosťou ESET je teraz také jednoduché ako kontrola e-mailu. Len si to predstavte. Váš osobný finančný poradca pracuje nepretržite, a to všetko vďaka umelej inteligencii,“ prihovára sa internetovému publiku Richard Marko, generálny riaditeľ spoločnosti ESET. V skutočnosti však ide o deepfake, teda video vytvorené pomocou umelej inteligencie.
Ako sme už spomenuli vyššie, opäť ide o podvodné reklamné príspevky, ktoré môžeš nájsť hlavne na platforme Facebook, no šíria sa aj inými sociálnymi sieťami. Na podvod natrafíš jednoduchým surfovaním na nástenke Facebooku. Vo feede sa ti objaví príspevok o tajomstve na zbohatnutie, ktoré údajne poznajú len 2% občanov. Video obsahuje logo spoločnosti ESET a video, v ktorom hovorí CEO spoločnosti, Richard Mark, o možných spôsoboch zbohatnutia.
Neprehliadni
Stačí sa však lepšie pozrieť na video a možno aj ty postrehneš, že niečo nesedí. Pohyby pier nesedia zo zvukom a to preto, lebo útočníci upravili záznam skutočného príhovoru generálneho riaditeľa a vložili mu do úst nové slová, ktoré ale nikdy nepovedal.
„Útočníci v tomto prípade zneužívajú našu značku, ktorú Slováci poznajú ako úspešnú technologickú firmu. Chcú zneužiť práve dôveryhodnosť značky a prepojenie na najmodernejšie technológie, aby vyvolali ilúziu, že firma ponúka nový inovatívny spôsob, ako zbohatnúť,“ vysvetľuje Ondrej Kubovič, špecialista na digitálnu bezpečnosť spoločnosti ESET.
Pozor aj na falošné webové stránky
Okrem CEO spoločnosti ESET môžu podvodníci do falošnej reklamy dosadiť akúkoľvek známu tvár. Pred nejakým časom sa takto objavila takmer identická kampaň s Pellegrinim.
Ak falošná reklama zaujme potenciálnu obeť, ktorá na prvý pohľad nezistí, že ide o podvod, po kliknutí na odkaz sa dostáva na falošnú webovú stránku. Tá je urobená tak, aby sa podobala na slovenský portál Aktuality. Čitateľa upúta titulok, ktorý sľubuje rýchle výplaty v rozmedzí niekoľkých tisícov eur. Text článku pravdepodobne vytvorila umelá inteligencia.
Skúsený užívateľ okamžite zistí, že niečo nie je v poriadku. Hackeri ale útočia masovo a veria, že sa podvodu chytí aspoň malá časť populácie. Tá pošle hackerom potrebné čiastky, čo znamená, že pre nich ide o ľahko zarobené peniaze bez väčšej časovej alebo finančnej investície.
Na konci článku podvodníci obeť inštruujú, že má vyplniť registračný formulár, do ktorého vloží meno, e-mailovú adresu a telefónne číslo. Následne má počkať na telefonát od správcu investičnej platformy. Na začatie “podnikania” sa vyžaduje minimálny vklad 250€.
Ako sme už spomenuli, podvody prebiehajú všade na svete. Bezpečnostných expertov z ESETu ale prekvapilo, že Slovensko sa stalo pre podvodníkov jedným z hlavných cieľov. Práve u nás zaznamenali najväčší počet rôznych verzii podvodov. Bezpečnostní analytici sa domnievajú, že sa k útočníkom dostali medializované informácie o tom, aká je slovenská populácia zraniteľná voči podobným podvodom.
Komentáre