Elon Musk po prvýkrát prehral v Európe: Jeho Teslu predbehla táto automobilka

Štatistiky naznačujú, že sa spoločnosti na elektromobily BYD darilo lepšie ako Muskovej Tesle.

Elon Musk Tesla
Zdroj: flickr.com (NVIDIA Corporation), úprava: Vosveteit.sk

Európsky automobilový trh zažil v apríli 2025 prelomový mesiac, ktorý signalizuje významné zmeny v dynamike predaja, najmä v segmente elektrických vozidiel. Po prvýkrát predbehla čínska automobilka BYD v Európe v predaji čisto elektrických áut americkú Teslu, čo predstavuje kľúčový moment pre trh a naznačuje posun vo vplyve globálnych hráčov.  

Celkové registrácie nových osobných áut v Európe zostali v apríli stabilné, s miernym nárastom o 1 399 jednotiek oproti aprílu 2024, čo predstavuje celkovo 1 078 521 registrovaných vozidiel. Registrácie za prvé štyri mesiace roka 2025 dosiahli 4 467 681 jednotiek, čo je len o 6 560 viac ako v rovnakom období minulého roka. 

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Hoci trh ako celok zostal stabilný, segment elektrických vozidiel bol svetlým bodom, zatiaľ čo pokles predaja vozidiel so spaľovacími motormi (ICE) vyrovnal tieto zisky. Felipe Munoz, globálny analytik JATO Dynamics, zdôraznil, že predaj EV musí rásť oveľa rýchlejšie, aby mal skutočný dopad na širší európsky automobilový trh. 

Kategória 2024 (objem) 2024 (podiel na trhu) 2025 (objem) 2025 (podiel na trhu) Δ (Zmena)
Celkovo 1,077,122 1,078,521 +0.1%
BEV 144,2 13% 184,312 17% +28% (+3.7p)
PHEV 74,52 6.9% 97,715 9.1% +31% (+2.1p)
SUV 552,582 51% 589,258 55% +11% (+3.3p)
Čínske značky 26,004 2.4% 53,283 4.9% +121% (+2.5p)
Čínou vlastnené západné značky 37,756 3.5% 32,223 3.0% -15% (-0.5p)

Čínsky „Plán B“ v Európe a vzostup PHEV 

Cieľom Európskej únie boli clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne, ktoré mali počiatočný negatívny dopad na predaj čínskych automobiliek. V reakcii na to mnohí čínski výrobcovia automobilov diverzifikovali svoju európsku ponuku zavedením plug-in hybridov (PHEV), na ktoré sa zatiaľ nevzťahujú clá EÚ.  

“Čína je nielen svetovým lídrom v BEV, ale aj v plug-in hybridných vozidlách, a ich zameranie na iné pohonné jednotky, ako sú PHEV, im pomáha udržať si hybnú silu globálnej expanzie,” hovorí Munoz. 

V apríli 2025 tvorili batériové elektrické vozidlá (BEV) a plug-in hybridné elektrické vozidlá (PHEV) dohromady 26 % nových registrácií áut v Európe, čo je nový rekord, pričom za väčšinu tohto rastu stoja čínske automobilové značky. BEV tvorili 17 % z tohto celku. To je nárast z 13,4 % v apríli 2024. Plug-in hybridy predstavovali 9 % mesačných registrácií, čo je nárast zo 6,9 % v rovnakom mesiaci minulého roka. 

Poradie Výrobca áut Diesel (%) Benzín* (%) LPG (%) BEV (%) HEV (%) PHEV (%) Počet jednotiek Zmena oproti aprílu 2024 (%)
1 Volkswagen Group 18% 53% 20% 0% 10% 294594 0%
2 Stellantis 11% 73% 14% 2% 166393 0%
3 Renault Group 4% 28% 12% 33% 109792 +1%
4 Hyundai-Kia 2% 54% 18% 18% 6% 89381
5 BMW Group 24% 38% 23% 14% 80412 +7%
6 Toyota 2% 11% 5% 74% 8% 76140 -10%
7 Mercedes-Benz Cars 37% 28% 15% 20% 58049
8 Ford 19% 47% 16% 9% 10% 40458
9 Geely Group 1% 35% 34% 31% 32529
10 SAIC 39% 16% 38% 7%

Čína vedie

Napriek zavedeniu ciel zo strany EÚ sa registrácie elektrických áut vyrobených čínskymi automobilkami v apríli medziročne zvýšili o 59 %. Tým dosiahli takmer 15 300 kusov. V rámci tohto segmentu zaznamenali automobilky z Európy, Japonska, Kórey a USA nárast o 26 %. 

Segment PHEV zaznamenal obzvlášť pozoruhodný vývoj. Objemy od čínskych hráčov vzrástli o 546 % medziročne. Z 1 493 kusov v apríli 2024 na 9 649 kusov v apríli 2025. To znamená, že čínske automobilové značky teraz tvoria takmer 10 % z celkového počtu PHEV registrovaných v Európe. Munoz sa zamyslel nad tým, či zareaguje na boom čínskych PHEV zavedením ciel aj na tieto vozidlá. 

elektromobil z ciny
Zdroj: Vosveteit.sk, AI

BYD na Vzostupe, Tesla Klesá 

Rozdiel v mesačných predajoch medzi BYD a Teslou môže byť malý, ale jeho dôsledky sú obrovské. Munoz označil túto udalosť za prelomový moment pre európsky automobilový trh. Najmä vzhľadom na to, že Tesla viedla európsky trh BEV celé roky. Zatiaľ čo BYD oficiálne začala prevádzku mimo Nórska a Holandska až koncom roka 2022. 

Poradie Značka Počet jednotiek Zmena oproti aprílu 2024 (%)
1 Volkswagen 23514 +61%
2 BMW 14867 +5%
3 Škoda 13598 +214%
4 Audi 11958 +48%
5 Renault 10328 +58%
6 Kia 9101 +55%
7 Mercedes 8739 -1%
8 Volvo 7768 -43%
9 Hyundai 7346 +20%
10 BYD 7231 +169%
11 Tesla 7165 -49%
12 Peugeot 7082 -4%
13 Ford 6539 +240%
14 Cupra 6536 +133%
15 Citroën 6133 +246%
16 Opel/Vauxhall 4894 +65%
17 Mini 3912 +190%
18 MG 3443 -37%
19 Toyota 2998 +24%
20 Polestar 2850 +44%
21 Porsche 2759 +309%
22 Fiat 2623 -29%
23 Dacia 2252 +135%
24 Xpeng 1649 +268%
25 Leapmotor 1426 Nové

Tesla zaznamenala v apríli ďalší mesačný pokles, pričom celkové objemy klesli medziročne o 49 %. Naopak, BYD zaznamenala za rovnaké obdobie nárast o 359 %. Dokázala to vďaka širokej a konkurencieschopnej ponuke plne elektrických vozidiel a plug-in hybridov. Rýchla expanzia BYD už prekonala zavedené európske automobilové značky. Predbehla Fiat, Daciu a Seat vo Veľkej Británii; Fiat a Seat vo Francúzsku; Seat v Taliansku; a Fiat v Španielsku. Tento rast prichádza ešte pred začiatkom výroby v ich novom závode v Maďarsku. 

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre