Elon Musk po prvýkrát prehral v Európe: Jeho Teslu predbehla táto automobilka
Štatistiky naznačujú, že sa spoločnosti na elektromobily BYD darilo lepšie ako Muskovej Tesle.
Európsky automobilový trh zažil v apríli 2025 prelomový mesiac, ktorý signalizuje významné zmeny v dynamike predaja, najmä v segmente elektrických vozidiel. Po prvýkrát predbehla čínska automobilka BYD v Európe v predaji čisto elektrických áut americkú Teslu, čo predstavuje kľúčový moment pre trh a naznačuje posun vo vplyve globálnych hráčov.
Celkové registrácie nových osobných áut v Európe zostali v apríli stabilné, s miernym nárastom o 1 399 jednotiek oproti aprílu 2024, čo predstavuje celkovo 1 078 521 registrovaných vozidiel. Registrácie za prvé štyri mesiace roka 2025 dosiahli 4 467 681 jednotiek, čo je len o 6 560 viac ako v rovnakom období minulého roka.
Hoci trh ako celok zostal stabilný, segment elektrických vozidiel bol svetlým bodom, zatiaľ čo pokles predaja vozidiel so spaľovacími motormi (ICE) vyrovnal tieto zisky. Felipe Munoz, globálny analytik JATO Dynamics, zdôraznil, že predaj EV musí rásť oveľa rýchlejšie, aby mal skutočný dopad na širší európsky automobilový trh.
Kategória | 2024 (objem) | 2024 (podiel na trhu) | 2025 (objem) | 2025 (podiel na trhu) | Δ (Zmena) |
---|---|---|---|---|---|
Celkovo | 1,077,122 | 1,078,521 | +0.1% | ||
BEV | 144,2 | 13% | 184,312 | 17% | +28% (+3.7p) |
PHEV | 74,52 | 6.9% | 97,715 | 9.1% | +31% (+2.1p) |
SUV | 552,582 | 51% | 589,258 | 55% | +11% (+3.3p) |
Čínske značky | 26,004 | 2.4% | 53,283 | 4.9% | +121% (+2.5p) |
Čínou vlastnené západné značky | 37,756 | 3.5% | 32,223 | 3.0% | -15% (-0.5p) |
Čínsky „Plán B“ v Európe a vzostup PHEV
Cieľom Európskej únie boli clá na elektrické vozidlá vyrobené v Číne, ktoré mali počiatočný negatívny dopad na predaj čínskych automobiliek. V reakcii na to mnohí čínski výrobcovia automobilov diverzifikovali svoju európsku ponuku zavedením plug-in hybridov (PHEV), na ktoré sa zatiaľ nevzťahujú clá EÚ.
“Čína je nielen svetovým lídrom v BEV, ale aj v plug-in hybridných vozidlách, a ich zameranie na iné pohonné jednotky, ako sú PHEV, im pomáha udržať si hybnú silu globálnej expanzie,” hovorí Munoz.
V apríli 2025 tvorili batériové elektrické vozidlá (BEV) a plug-in hybridné elektrické vozidlá (PHEV) dohromady 26 % nových registrácií áut v Európe, čo je nový rekord, pričom za väčšinu tohto rastu stoja čínske automobilové značky. BEV tvorili 17 % z tohto celku. To je nárast z 13,4 % v apríli 2024. Plug-in hybridy predstavovali 9 % mesačných registrácií, čo je nárast zo 6,9 % v rovnakom mesiaci minulého roka.
Neprehliadni
Poradie | Výrobca áut | Diesel (%) | Benzín* (%) | LPG (%) | BEV (%) | HEV (%) | PHEV (%) | Počet jednotiek | Zmena oproti aprílu 2024 (%) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Volkswagen Group | 18% | 53% | 20% | 0% | 10% | 294594 | 0% | |
2 | Stellantis | 11% | 73% | 14% | 2% | 166393 | 0% | ||
3 | Renault Group | 4% | 28% | 12% | 33% | 109792 | +1% | ||
4 | Hyundai-Kia | 2% | 54% | 18% | 18% | 6% | 89381 | ||
5 | BMW Group | 24% | 38% | 23% | 14% | 80412 | +7% | ||
6 | Toyota | 2% | 11% | 5% | 74% | 8% | 76140 | -10% | |
7 | Mercedes-Benz Cars | 37% | 28% | 15% | 20% | 58049 | |||
8 | Ford | 19% | 47% | 16% | 9% | 10% | 40458 | ||
9 | Geely Group | 1% | 35% | 34% | 31% | 32529 | |||
10 | SAIC | 39% | 16% | 38% | 7% |
Čína vedie
Napriek zavedeniu ciel zo strany EÚ sa registrácie elektrických áut vyrobených čínskymi automobilkami v apríli medziročne zvýšili o 59 %. Tým dosiahli takmer 15 300 kusov. V rámci tohto segmentu zaznamenali automobilky z Európy, Japonska, Kórey a USA nárast o 26 %.
Segment PHEV zaznamenal obzvlášť pozoruhodný vývoj. Objemy od čínskych hráčov vzrástli o 546 % medziročne. Z 1 493 kusov v apríli 2024 na 9 649 kusov v apríli 2025. To znamená, že čínske automobilové značky teraz tvoria takmer 10 % z celkového počtu PHEV registrovaných v Európe. Munoz sa zamyslel nad tým, či EÚ zareaguje na boom čínskych PHEV zavedením ciel aj na tieto vozidlá.
BYD na Vzostupe, Tesla Klesá
Rozdiel v mesačných predajoch medzi BYD a Teslou môže byť malý, ale jeho dôsledky sú obrovské. Munoz označil túto udalosť za prelomový moment pre európsky automobilový trh. Najmä vzhľadom na to, že Tesla viedla európsky trh BEV celé roky. Zatiaľ čo BYD oficiálne začala prevádzku mimo Nórska a Holandska až koncom roka 2022.
Poradie | Značka | Počet jednotiek | Zmena oproti aprílu 2024 (%) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 23514 | +61% |
2 | BMW | 14867 | +5% |
3 | Škoda | 13598 | +214% |
4 | Audi | 11958 | +48% |
5 | Renault | 10328 | +58% |
6 | Kia | 9101 | +55% |
7 | Mercedes | 8739 | -1% |
8 | Volvo | 7768 | -43% |
9 | Hyundai | 7346 | +20% |
10 | BYD | 7231 | +169% |
11 | Tesla | 7165 | -49% |
12 | Peugeot | 7082 | -4% |
13 | Ford | 6539 | +240% |
14 | Cupra | 6536 | +133% |
15 | Citroën | 6133 | +246% |
16 | Opel/Vauxhall | 4894 | +65% |
17 | Mini | 3912 | +190% |
18 | MG | 3443 | -37% |
19 | Toyota | 2998 | +24% |
20 | Polestar | 2850 | +44% |
21 | Porsche | 2759 | +309% |
22 | Fiat | 2623 | -29% |
23 | Dacia | 2252 | +135% |
24 | Xpeng | 1649 | +268% |
25 | Leapmotor | 1426 | Nové |
Tesla zaznamenala v apríli ďalší mesačný pokles, pričom celkové objemy klesli medziročne o 49 %. Naopak, BYD zaznamenala za rovnaké obdobie nárast o 359 %. Dokázala to vďaka širokej a konkurencieschopnej ponuke plne elektrických vozidiel a plug-in hybridov. Rýchla expanzia BYD už prekonala zavedené európske automobilové značky. Predbehla Fiat, Daciu a Seat vo Veľkej Británii; Fiat a Seat vo Francúzsku; Seat v Taliansku; a Fiat v Španielsku. Tento rast prichádza ešte pred začiatkom výroby v ich novom závode v Maďarsku.
Komentáre