Elektromobily zažívajú revolúciu, volajú výskumníci: Spoločnosť predstavila hneď niekoľko revolučných batérií

Spoločnosť CATL predstavila tri prelomové batérie pre elektromobily vrátane prvej masovo vyrábanej sodíkovo-iónovej batérie, ktorá ponúka vysoký výkon, bezpečnosť a slobodu od lítia.

elektromobil auta
Zdroj: BiancoBlue / depositphotos.com

Spoločnosť CATL odhalila tri prelomové batérie pre elektromobily, medzi ktorými bola aj úplne prvá masovo vyrábaná sodíkovo-iónová batéria, informuje portál Newswire.  

Spoločnosť odhalila Freevoy Dual-Power Battery, Naxtra (pozn. Sodíkovo-iónová batéria) a druhú generáciu Shenxing Superfast Charging Battery. Vo všetkých prípadoch ide o revolučné inovácie, ktoré posúvajú technologické hranice tohto odboru. Výskumníci za batériami hovoria, že tieto inovácie vedú celý priemysel elektromobilov do “multienergetickej éry”.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Niekoľko revolučných batérií pre elektromobily

Čo sa Freevoy Dual-Power Battery týka, tá predstavuje prelomový krížový chemický dizajn, ktorý sa vymyká limitáciám jediného technologického postupu. Znamená to, že výrobcom batérie pomôže batériu navrhnúť tak, aby čo najlepšie sadla požiadavkám. Naxtra je zas prvou masovo vyrábanou sodíkovo-iónovou batériou. Táto batéria nie je obmedzená dostupnými zdrojmi a posilňuje základy novej éry energetického priemyslu. 

elektromobil_nabijanie_dojazd
Zdroj: forkjemper / depositphotos.com

Sodík je bezpečnejší ako lítium a zároveň je ho oveľa viac. Vďaka výrobe sodíkovo-iónových batérií sa môžu výrobcovia efektívne vymaniť zo závislosti na ložiskách lítia. Keďže už nemusíme byť odkázaný na ťažbu lítia, ktorá okrem iného aj devastuje životné prostredie. Sodíku je viac, čo zároveň otvára dvere k slobodnejšiemu vývoji a výrobe nových technológií.  

“Batérie z produktovej línie Naxtra obsahujú produkty v dvoch kategóriách. Prvou je Naxtra batéria pre osobné elektromobily. Druhou je Naxtra 24V Heavy-Duty Truck batéria pre nákladné automobily. Obe batérie dokážu pracovať v teplotách od –40 až do 70 stupňov Celzia, čím prekračujú teplotné limitácie pre existujúce batérie,” hovoria výskumníci.

Batéria Naxtra pre osobné automobily si dokáže pri teplote –40 stupňov Celzia uchovať 90% použiteľnej energie. Pri extrémne nízkych nábojoch, napríklad keď ostáva len 10%, Naxtra batéria neprechádza žiadnou významnou degradáciou energie pri teplotách -40 stupňov Celzia.  

Bezkonkurenčný výkon

Táto batéria dosahuje energetickú hustotu 175 Wh/kg, čo je najväčšia energetická hustota spomedzi sodíkovo-iónových batérií na svete. Táto energetická hustota sa dá porovnať s LFP batériami. Osobným automobilom ponúka dojazd 500 kilometrov a dokáže vydržať až 10-tisíc nabíjacích cyklov. Vďaka tomu táto batéria významným spôsobom znižuje výdavky za údržbu. Čo sa ale bezpečnosti týka, tam batéria eliminuje faktory podporujúce vzplanutie. Výskumníci to opisujú ako revolučnú “pasívnu ochranu”.  

Čo sa týka Naxtra 24V batérie pre nákladné automobily, tam spoločnosť garantuje 8-ročnú životnosť. Ponúka oproti iným batériám jedinečné výhody, napríklad funkciu deep discharge naprieč celou kapacitou batérie, alebo štartovanie na jedno stlačenie aj pri mrazoch –40 stupňov Celzia.  

ladova bateria
Zdroj: Vosveteit.sk, AI

Revolúcia v elektromobilite

Hlboké vybitie (anglicky „deep discharge“) v oblasti batérií pre elektromobily označuje stav, kedy sa batéria vybije na veľmi nízku úroveň nabitia (State of Charge – SoC). Často ide o pokles pod minimálnu bezpečnú hranicu napätia, ktorú odporúča výrobca. 

Spoločnosť predstavila aj batériu Freevoy Dual-Power, ktorá podľa slov spoločnosti privádza novú éru energetickej slobody. Využíva jedinečnú dual-power architektúru spoločnosti CATL. Dual-power znamená, že batéria má dva silné a nezávislé energetické zóny. Tie umožňujú batérii päť duálnych funkcií, duálne vysoké napätie, duálne nízke napätie, duálnu štruktúru, duálny tepelný manažment a duálnu ochranu voči prehrievaniu. Dokopy tieto duálne funkcie poskytujú bezpečnejšiu, stabilnejšiu a spoľahlivejšiu dodávku energie pre elektromobily.  

Elektromobily sú podľa mnohých budúcnosťou dopravy, no aj súčasné modely majú nedostatky, ktoré odrádzajú vodičov od prechodu zo spaľovacieho motora na elektrický. Nové batériové technológie spoločnosti CATL by ale mohli revolučným spôsobom tieto nedostatky odstrániť. Znamená to, že v budúcnosti sa môžu na trhu objaviť elektromobily, ktoré majú rovnaké vlastnosti ako spaľovacie motory, teda porovnateľný dojazd, rýchlosť “tankovania” a výdrž batérie. Uvidíme, ako sa tieto batériové technológie ukážu v praxi.  

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre