E-maily, ktoré dostávaš, ťa špehujú: Obsahujú neviditeľné obrázky, ktoré vedia o tebe zistiť kadečo. Takto ich vypneš raz a navždy!

Väčšina reklamných mailov obsahuje tracking pixely, neviditeľné obrázky, ktoré vedia povedať veľa o tvojej aktivite.

AI Gemini prichádza do schránky Gmail.
Zdroj: Pixabay (OpenClipart-Vectors, GDJ), Wikimedia (Google), Úprava: Vosveteit.sk

V digitálnom svete sa musíme zmieriť s tým, že nech robíme, čo robíme, sledovaniu sa nevyhneme. Existujú spôsoby, ako ho do určitej miery obmedziť, no nezastavíme ho úplne. Naše dáta o aktivite sú komoditou, ktorú spoločnosti využívajú a preto nám môžu poskytnúť veľa služieb zdarma.  

Opakovane sa ale dozvedáme, že sledovanie našej aktivity zachádza už do znepokojivej miery. Sledujú nás dokonca aj naše e-maily a málokto o tom vie. Denne môže aj bežný užívateľ dostať do schránky desiatky e-mailov, či už z práce, reklamy či kuriérov alebo pošty. Väčšina z týchto mailov má v sebe zabudované skryté trackery. Vďaka nim spoločnosti vedia keď ich otvoríš, kde ich otvoríš a koľkokrát si si ich prečítal.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Reklamné a marketingové spoločnosti dodávajú do svojich propagačných emailov trackingové pixely, ktoré im pomáhajú získať dáta o úspešnosti svojich kampaní. Keď spoločnosti vidia, aké predmety správ sú najviac “klikateľné” a akú cieľovú skupinu najčastejšie zasahujú, potom vedia lepšie prispôsobiť svoje ďalšie kampane. Z analytického hľadiska ide o užitočné dáta. Problém je, že marketingové spoločnosti trackovacie pixely častokrát umiestňujú do mailov bez vedomia a jasného súhlasu užívateľov,” hovoria bezpečnostní analytici.  

Našťastie existuje spôsob, ako môžeš vypnúť toto sledovanie cez e-mail, ak nie si fanúšikom špehovania.  

sledovanie sukromie
Zdroj: SYNEL / depositphotos.com

Čo je to tracking pixel?  

Tracking pixel je veľmi drobný obrázok s rozlíšením 1×1 pixel, ktorý sa nachádza v e-maile. Keď ho otvoríš, tento pixel informuje server, kde sa obrázok uložil a zaznamená interakciu. Marketingovej spoločnosti dokáže povedať, či si otvoril e-mail, koľkokrát si ho otvoril, odkiaľ si ho otvoril a na akom zariadení si ho otvoril.  

Tracking pixel spravidla nevidíme. Za prvé, ide reálne o jediný pixel na obrazovke. Druhým dôvodom je, že tento obrázok je často uložený v GIF alebo PNG formáte, vďaka čomu môže byť úplne transparentný. Častokrát však sledovací pixel spoločnosti ukrývajú aj vo svojom podpise. Navyše viaceré štúdie zistili, že marketingové spoločnosti alebo hackeri dokážu prepojiť tvoju e-mailovú aktivitu s prehliadačovými súbormi cookies. Cez to následne vedia povedať, kedy si online a dokážu prepojiť tvoj e-mail s históriou tvojho prehliadania.  

Ako zistiť, ktoré e-maily majú trackovacie pixely?  

Zatiaľ neexistuje oficiálny spôsob, ako v e-mailových klientoch rozpoznať tracking pixely. Ak používaš Gmail, v prehliadačoch Chrome a Firefox si ale môžeš stiahnuť rozšírenie Ugly Email alebo podobné. Toto rozšírenie pridáva ikonu oka k mailom, ktoré obsahujú trackovacie pixely.  

Vo všeobecnosti sa ale dajú jednoducho zablokovať. Keďže ide o obrázkové súbory, v Gmaili môžeš zablokovať načítavanie obrázkov. Otvor si Gmail a otvor nastavenia kliknutím na ikonu ozubeného kolieska vpravo hore. Následne zvoľ možnosť zobraziť všetky nastavenia a hneď na úvodnej stránke nájdi možnosť obrázky. Potom stačí zvoliť možnosť Spýtať sa pred zobrazením externých obrázkov.  

Tvoje E-maily ťa sledujú. Existuje spôsob, ako tomu zabrániť?
Zdroj: Vosveteit.sk

Táto možnosť obmedzí zobrazenie všetkých tracking pixelov a tým pádom zabráni aj e-mailom, aby ťa sledovali. Zároveň ale nebudeš vedieť, ktoré správy obsahujú sledovacie pixely a ktoré iba obyčajné obrázky, než nepotvrdíš zobrazenie obrázkov.  

Zablokovanie obrázkov je však dobrý spôsob, ako sa celkovo vyhnúť sledovaniu cez tracking pixely. Rozšírenia, ako napríklad Ugly Email, sú zas skvelým spôsobom, ako získať predstavu o tom, aké e-maily obsahujú tracking pixely a aké nie. S nainštalovaním rozšírenia sa môžeš do budúcna vyhnúť otvoreniu e-mailov, ktoré obsahujú tracking pixely a nie sú pritom dôležité, napríklad ako e-mail od Facebooku o zabezpečení účtu alebo nových podmienkach.  

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre