Dawn Aerospace absolvoval prvý civilný nadzvukový let od Concordu s brutálnym lietadlom Mk-II Aurora

Dawn Aerospace má za sebou dôležitý testovací let, ktorý prekonal rekordy.

Spoločnosť Dawn Aerospace má za sebou ďalší úspešný let vesmírneho lietadla Mk-II
Zdroj: Dawn Aerospace

Letecká spoločnosť Dawn Aerospace má za sebou historický testovací let svojho nadzvukového lietadla Mk-II Aurora, ktoré sa považuje už dnes za najrýchlejšie súkromne vyvíjané lietadlo na planéte.  

V rámci prelomového testu sa Aurora stalo najrýchlejším lietadlom ktoré vzlietlo zo zeme do výšky 20 km. Historický míľnik dosiahla spoločnosť 12. novembra tohto roku. Počas letu zároveň lietadlo Aurora po prvýkrát presiahlo rýchlosť zvuku a dosiahlo rýchlosť Mach 1,1.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Ako sme už spomenuli, Aurore sa podarilo vyšplhať sa do výšky 20 km v najkratšom čase v histórii letectva. Pre lepšiu predstavu, Aurora letela vo viac ako dvojnásobnej výške, než v akej lietajú osobné lietadlá. Zároveň ide o prvýkrát, čo súkromne vyvíjané lietadlo letelo nadzvukovou rýchlosťou od čias lietadla Concorde.  

Úspech najnovšieho testovacieho letu značí obrovský krok vpred pre komerčné nadzvukové lety, na ktorých pracuje viacero spoločností. Aurora je však špecifické lietadlo ešte z jedného hľadiska. Vybavené je raketovými motormi a toto lietadlo nám môže poskytnúť denný prístup do vesmíru. 

Spoločnosť Polaris Spaceplanes má za sebou revolučný test aerospike motora.
Zdroj: Vosveteit.sk, AI

Historický testovací let

Posledný testovací let prebehol z aerodrómu Glentanner na Novom Zélande. Počas testu Aurora prekonala ako cielenú rýchlosť Mach 1,05, tak aj plánovanú výšku 75-tisíc stôp, alebo 22 km. Celkovo letelo testovacie lietadlo vo výške viac ako 24 km a dosiahlo rekord pre najrýchlejšie stúpanie zo zeme do výšky 20 km. Stúpanie do tejto výšky trvalo lietadlu len 118,6 sekundy. Predchádzajúci rekord držala vysokoupravená stíhačka F-15, no Aurora rekord prekonala o celé 4,2 sekundy.  

“Úspech testovacieho letu demonštruje takmer neobmedzený potenciál raketovo poháňaného lietadla. Vďaka nemu dokážeme dosiahnuť výkon, aký sme nikdy predtým nevideli. S testovacím letom 57 sme sa vysporiadali s poslednými technickými rizikami programu Aurora. S týmito rizikami vyriešenými sa Aurora priblížila k tomu, aby sa stala najrýchlejším a najvyššie lietajúcim lietadlom na svete,” vyjadril sa Stefan Powell, CEO spoločnosti Dawn Aerospace.  

Lietadlo Aurora navrhuje spoločnosť tak, aby dokázalo letieť vo výške 100 km, pričom v tejto výške už hovoríme o hranici vesmíru. Do vesmíru môže cez túto hranicu prekĺznuť Aurora dvakrát počas jedného dňa. Pri prechádzaní do vesmíru a vstupovaniu do atmosféry Aurora dosiahne rýchlosť Mach 3,5. Raketový motor, ktorým je vybavené testovacie lietadlo Mk-II Aurora má pomer ťahu na váhu 20-krát väčší ako konvenčné tryskové motory. Zároveň raketový motor nie je obmedzený na fungovanie v atmosfére.  

“Ako spoločnosť sme pracovali viac ako sedem rokov na návrhu, vývoji, testovaniu nadzvukového letu. Dnes sa nám darí dosahovať nastavené ciele a už v nasledujúcich mesiacoch začneme s komerčnými operáciami pod značkou Dawn Hypersonics,” hovorí Powell.

Nadzvukové lety už mieria na trh

Dawn Hypersonics bude pokračovať v napredovaní nadzvukového letu, pričom výrazný dôraz bude klásť na medzinárodný trh. Zároveň spoločnosť pokračuje v testovaní nadzvukového letu. Testy prebehnú opäť na Novom Zélande.  

Na nadzvukových letoch pracuje aj spoločnosť Boom Supersonic so svojou nadzvukovou testovacou stíhačkou XB-1. Toto testovacie lietadlo je menšie ako plánované nadzvukové lietadlo Overture, ktoré už má za cieľ lietať nadzvukovo s pasažiermi. 

Nadzvukové lety, ktoré sa začali a skončili s Concordom, mali ako najväčší problém hluk, ktorý vznikal prekonaním zvukovej bariéry. Preto dnes takmer všetky krajiny zakázali nadzvukové lety nad obývanými oblasťami, čo urobilo Concorde nevýhodným. XB-1 ale pracuje na novom dizajne, ktorý by svetu priniesol tichšie nadzvukové lety.  

XB-1 po prvýkrát vzlietol v marci tohto roku, pričom sa do pilotného kresla posadil pilot menom Bill Shoemaker. Testovania prebehli na letisku v Mohavskej púšti, ktorá sa považuje za vhodný priestor pre testovanie nadzvukových letov.  Viac o lietadle XB-1 a jeho najnovšom testovacom lete nájdeš v tomto článku. 

Sleduj našu novú Facebook stránku a pridaj sa!

Komentáre