Spravodajstvo

Čo bude znamenať výmena cookies súborov za technológiu Topics pre online súkromie používateľov?

Nová služba by mala priniesť väčšie súkromie na internete, no bude to naozaj tak?

Spoločnosť Google sa už niekoľko rokov snaží zbaviť sa súborov cookies. Sú to drobné súbory, ktoré sa ukladajú na našich počítačoch a aj napriek tomu, že poskytujú niekoľko užitočných funkcií, väčšina ľudí ich považuje za otravné. Tento proces ale nejde podľa plánov.

Súbory cookies môžu ukladať vaše prihlasovacie údaje, či preferencie, ktoré ste si na stránke uložili. To znamená, že keď sa na ňu vrátite o pár dní, všetko je tak, ako ste nechali. So súbormi cookies sa ale spája aj citlivá téma a to cielené reklamy a zber osobných údajov. Na základe týchto súborov môžu spoločnosti o vás zbierať rôzne informácie a na základe toho poskytujú cielené reklamy.

Spoločnosť Google sa snažila nájsť za súbory cookies náhradu, no nedávno oznámila že ruší projekt FLoC (pozn. redakcie: Federated Learning of Cohorts). Malo ísť o pripravovanú náhradu súborov cookies, no Google radšej dal prednosť novému nástroju Topics, informuje New Scientist. Čo táto zmena znamená pre vaše súkromie?

Sledovanie aktivity na internete nie je vždy o komforte nás, užívateľov. V drvivej väčšine prípadov sú informácie o nás použité na reklamné účely. Ak nejaká spoločnosť predáva produkt, má vybudovaný obraz o cieľovej skupine. Športové potreby sú väčšinou cielené na mladších ľudí, ktorí o podobné produkty prejavili záujem. Ak teda vyhľadávate určitý produkt na internete, určite ste sa už stretli s tým, že sa vám začali objavovať reklamy na podobné produkty.

Spoločnosti začali o nás zbierať čoraz viac informácií a to sa ľuďom prestalo páčiť. Sledovanie na internete sa snažili obmedziť aj vládne inštitúcie a spoločnosť Google na tieto zmeny reaguje. Hoci sa môže zdať, že spoločnosť reaguje na priania užívateľov, v skutočnosti sú aj nútení vykonať zmeny.

Čo pripravuje spoločnosť Google?

Pôvodný plán bol zaviesť systém FLoC. Hlavnou myšlienkou bolo rozdeliť ľudí do istých skupín na základe spoločných záujmov, či iných údajov. Reklamy by už nemierili na jednotlivca, ale na celé skupiny, čo malo viesť k väčšiemu súkromiu na internete. Nebol to ale dokonalý plán, pretože stále mohli na základe drobných útržkov identifikovať jednotlivcov zo skupiny.

Topics síce funguje na podobnom princípe, no robí to trošku inak. Prehliadač Chrome bude po novom obsahovať kód, ktorý dokáže rozpoznať naše záujmy. Tieto informácie uloží po dobu troch týždňov, počas ktorých sa ku nim reklamné spoločnosti dostanú. Na základe toho, čo na internete pozeráme nás prehliadač označí jedným, alebo viacerými „štítkami“. Tých bude približne 300 a každý štítok bude označovať širokú tému záujmu. Ak napríklad vyhľadávate oblečenie, dostanete štítok „móda“. Ak sa zaujímate o cvičebné pomôcky, dostanete štítok „fitness“.

Keď navštívite stránku, prehliadač náhodne vyberie tri záujmy, ktoré sa ukážu reklamným spoločnostiam. V praxi to znamená, že reklamy o vás budú vedieť len tie tri záujmy a na základe toho sa rozhodne, aká reklama sa vám zobrazí.

Spoločnosť Google sa vyjadrila, že do roku 2023 zruší všetky súbory cookies tretích strán, hoci tento dátum sa už v minulosti menil. Názory sa líšia a zrejme si budeme musieť počkať na ďalšie informácie, ktoré nám ukážu, či je funkcia Topics dobrým krokom spoločnosti Google.

Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close