SpravodajstvoVeda a výskum

Clickbaitové články na nás naozaj fungujú: Takto si Facebook príspevky držia našu pozornosť

Viaceré spravodájske profily sa spoliehajú aj na clickbait, niektoré taktiky sú však úspešnejšie ako iné.

Hlavnou úlohou Facebooku a podobných sociálnych sietí je získať si vašu pozornosť a udržať si ju čo najdlhšie. Používa na to sofistikované algoritmy a niekedy aj clikbaitové nadpisy, ktoré nás jednoducho vtiahnu a nútia nás reagovať na určité príspevky.

V rámci novej štúdie vedci analyzovali viac ako 4-tisíc príspevkov spravodajských organizácií. Cieľom tohto výskumu bolo zistiť, ako clikbaitový titulok ovplyvňuje užívateľov na sociálnych sieťach a núti ich reagovať. Na práci sa podieľali vedci z University of Duisburg-Essen. Výsledky priniesli jasnú odpoveď. Clickbait môže navnadiť užívateľov na interakciu s určitým príspevkom. Niektoré techniky sú však úspešnejšie ako iné.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Clickbait sa všeobecne považuje za kontroverznú vec. Mnohí z nás ho nemáme radi, no ak budeme k sebe úprimní, viackrát sme na podobné články klikli z čistej zvedavosti. Z vedeckého hľadiska môže takýto typ žurnalizmu zvýšiť čítanosť článkov, no na druhú stranu znižuje dôveru v zdroj. Existuje niekoľko metód clickbaitu, ktoré sa v rámci štúdie rozhodli vedci preskúmať. Na to, aby sa vedci dopracovali k odpovedi, čo upúta našu pozornosť, tak analyzovali príspevky z desiatich Facebookových stránok spravodajských médií v USA a Veľkej Británii počas siedmich po sebe idúcich dní na konci roka 2017 vrátane zdrojov považovaných za „renomované“ aj „bulvárne“.

Ako na nás pôsobí clickbait?

Zistili, že nezvyčajná interpunkcia v titulku môže vyvolať až 2,5-krát viac reakcii, zdieľaní a komentárov. Ak sa však nachádza v texte príspevku, potom ho ľudia menej zdieľajú. Ak sa v titulku správy alebo v texte príspevku nachádza otázka, výskumníci nenašli žiadny rozdiel v interakcii s daným príspevkom.

Zároveň si autori všimli, že kratšie titulky sa spájajú s väčšou interakciou. Čo je však zaujímavé, typické clickbaitové frázy ako napríklad „ŠOKUJÚCE!“ alebo „Neuveriteľné!“ znamenali stratu približne štvrtiny reakcií, zdieľaní a komentárov. Čo sa týka obsahu, negatívne slová v príspevku môžu zvýšiť počet komentárov, rovnako ako aj pozitívne znejúce titulky. Zdvojnásobenie počtu slov v nadpise viedlo k zníženiu počtu komentárov o 23,7 %, ale bez rozdielu v reakciách alebo zdieľaniach.

„Na sociálnych médiách sa bežne stretávame s rôznymi druhmi clickbaitu. V rámci našej štúdie sme sa pozreli na niektoré praktiky a odvodili z nich, ako vplývajú na naše reakcie,“ tvrdia autori štúdie.

V rámci výskumu sa pokúsili zistiť aj počet kliknutí na článok, no táto informácia im nebola poskytnutá (pozn. redakcie: viacero nástrojov dokáže sledovať dosahy príspevkov. Napríklad počet interakcií a vzhliadnutí príspevku bez toho, aby ste bol administrátorom stránky. Administrátori stránky majú k dispozícii podrobnejšie informácie). Štúdia je ale aj napriek tomu užitočnou pre každého, kto chce pochopiť ako spravodajské kanály bojujú o našu pozornosť. Autorom sa podarilo zistiť čo na nás platí, ale aj to aké taktiky nefungujú a nedokážu si získať našu pozornosť.

Na Facebooku stále môžeme vidieť rôzne clickbaitové články, ktoré zápasia o našu pozornosť. Sociálna sieť už roky bojuje s obsahom, ktorý neprináša žiadnu výpovednú hodnotu a snaží sa nás navnadiť len na senzačne znejúci titulok. Hoci podobný obsah zo sociálnej siete ešte nejakú dobu nezmizne, algoritmus sociálnej siete si môžete do istej miery upraviť aj sami. Facebook sa vám pokúša dať do popredia obsah o ktorom vie, že vás môže zaujať. Ak teda sledujete dôveryhodné weby, mali by ste vidieť menej clickbaitových titulkov.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close