Čínsky maglev vlak T-Flight má za sebou ďalší úspešný test. Železničná doprava budúcnosti bude vyzerať inak ako dnes
Čína má za sebou ďalší úspešný test maglev vlaku T-Flight. Hoci bližšie detaily neprezradila, vyjadrila sa, že testy prebehli dobre.
Vo februári tohto roku sa objavili správy ohľadom testu maglev vlaku T-Flight, ktorý dosiahol rýchlosť neuveriteľných 623 km/h.
T-Flight je vlak typu maglev, ktorý premáva vo vákuovej trubici a vďaka tomu dokáže dosiahnuť tak vysoké rýchlosti. Začiatkom tohto roka sa rýchlosť viac ako 600 km/h podarilo dosiahnuť v 2 km dlhej vákuovej trubici. Ešte predtým, v októbri 2023 vlak prešiel relatívne krátku trasu v normálnych podmienkach.
Za vývojom vlaku T-Flight stojí spoločnosť CASIC, ktorá je zároveň aj najväčším výrobcom strategických a taktických rakiet pre Čínu. V rámci najnovšieho testovacieho kola vlak prešiel trubicou v nízkom vákuu a tieto testy sa podľa portálu News Atlas skončili úspechom.
Detaily si Čína necháva pre seba, no testy dopadli dobre
Tieto testy ukázali, že všetky systémy vlaku pracovali tak, ako mali. Zároveň potvrdili, že rýchlosť vlaku a výška nad traťou sedeli s predom určenými hodnotami. CASIC ale neprezradila, aké hodnoty to boli. Test zároveň ukázal, že všetky systémy spojené s vytvorením vákua v trubici, v ktorej sa vlak pohybuje, fungujú srpávne.
Systém dopravy, ktorý sa spolieha na magnetickú levitáciu a vákuovú trubicu, v ktorej sa vozidlo pohybuje, nie je nový. Táto myšlienka prevládala aj v západných krajinách, pričom najznámejším príkladom je Muskov Hyperloop. Ide o mimoriadne komplexný a nákladný projekt, ktorý by umožnil extrémne rýchlu prepravu z jednej strany kontinentu na druhú.
Neprehliadni
Na západe už nenájdeme takmer žiadnu spoločnosť, ktorá by sa podobnému konceptu venovala, no Čína od tohto sna ešte neupustila. Maglev vákuové vlaky sú lákavé preto, lebo bez atmosféry nehrá aerodynamika a odpor vzduchu takmer žiadnu úlohu. Keďže sa vlak vznáša nad koľajami pomocou magnetov, odpísať môžeme aj trenie. Znamená to, že takýto vlak môže ísť naozaj obrovskou rýchlosťou.
Maglev vlaky už vo svete existujú. Príkladom je japonský maglev L0 Series, ktorý doteraz drží rekord ako najrýchlejší vlak na svete. Dosahuje rýchlosť 602 km/h. Čína používa druhý najrýchlejší maglev vlak, ktorý je len o 2 km/h pomalší ako ten japonský.
T-Flight ponúka niekoľko výhod
Výhodou nového maglevu T-Flight je to, že sa nachádza v nízkovákuovej trubici. Normálny atmosférický tlak sa pohybuje okolo 14,7 psi, pričom nízke vákuum sa definuje od 1 psi až do 13,7 psi.
Hlavnou ideou T-Flight maglev vlaku je prepojiť mestské metropoly Číny ultrarýchlou vlakovou traťou, ktorá by previezla pasažierov z Pekingu do Šanghaja za približne hodinu a pol. Pre porovnanie, tieto dve mestá sú od seba vzdialené 1 100 km a momentálne trvá cesta medzi nimi pre operujúce vysokorýchlostné vlaky od 4,5 až do 6,5 hodín. Dokonca aj lietadlá letia niečo cez dve hodiny.
CASIC plánuje, aby T-Flight dosiahol rýchlosť 1000 km/h. V druhej fáze testovania chce spoločnosť túto rýchlosť dosiahnuť, na to potrebuje dlhšiu, minimálne 60 km dlhú trať. Spoločnosť má však aj nejaké ambiciózne tvrdenia. V propagačných videách hovorí, že teoreticky môže prebehnúť aj tretia fáza testov, v rámci ktorých vlak pôjde neuveriteľných 4000 km/h. Hoci to znie neuveriteľne, T-Flight už išiel rýchlejšie ako najrýchlejší maglev na svete. To dokázal dosiahnuť na až komicky krátkej trati a bez výhody vákuového prostredia.
Viacerí odborníci poukazujú na to, že hoci sa pre západný svet zdá maglev sci-fi snom, Čína má populáciu na to, aby z tohto komplikovaného a finančne náročného projektu urobila ekonomicky výhodný systém dopravy.
Stále ostáva niekoľko otvorených otázok, pričom veľa z nich sa týka práve bezpečnosti. Zatiaľ nevieme povedať, čo sa stane, keď sa trubica poškodí a odtlakuje. Otázkou taktiež ostáva, či možno skutočne pasažierov vystreliť vákuovou trubicou rýchlosťou 1000 km/h a čakať, že sa v zdraví dostanú do cieľa.
Komentáre