Čínsky detonačný motor ramjet JinDou400 prekonal Concord. Dosiahol brutálnu rýchlosť a asi spôsobí revolúciu v letectve
Čínska technologická firma Lingkong Tianxing Technology hlási mega úspech. Úspešne otestovala revolučný motor JinDou400, ktorý sa odlišuje od tradičného ramjetu a to tým, že využíva detonačné spaľovanie.
Čínska technologická firma Lingkong Tianxing Technology hlási mega úspech, upozorňuje server newatlas.com.
Spoločnosť úspešne otestovala motor JinDou400, ktorý sa odlišuje od tradičného ramjetu, že využíva detonačné spaľovanie. Ide o špecifický proces spaľovania, pri ktorom palivová zmes (zmes paliva a vzduchu) horí vo forme detonácie, pri ktorej sa spaľovanie šíri nadzvukovou rýchlosťou pomocou rázovej vlny. Tento proces je výrazne odlišný od bežného spaľovania, ktoré prebieha deflagračným spôsobom (podzvukovou rýchlosťou).
🚀🇨🇳Chinese company Sichuan Lingkong Tianxing Technology Co., Ltd. successfully tested the JINDOU400 high-speed ramjet engine on December 16. This engine has a thrust of more than 400 kg and can reach a speed of Mach 4 at an altitude of more than 20 km. The engine uses combustion… pic.twitter.com/FUcMrrU1V9
— Uncensored News (@uncensorednews9) December 18, 2024
Tradičné ramjet motory fungujú bez pohyblivých častí (kompresorov či turbín) a využívajú rýchlosť lietadla na stláčanie vzduchu. Ale JinDou400 využíva detonačné spaľovanie, ktoré vytvára kontrolované explózie v spaľovacej komore, ktoré sú oveľa silnejšie a efektívnejšie ako bežné spaľovanie (pri vysokých rýchlostiach), čo umožňuje motoru produkovať väčší ťah s menším množstvom paliva a pracovať efektívne, ale len pri oveľa vyšších otáčkach.
Počas úspešného testu v prototypovom lietadle motor viac ako zdvojnásobil najrýchlejšiu rýchlosť Concordu (Mach 2,04). Motoru sa podarilo letieť rýchlosťou 4 Mach, teda takmer 5 000 km/h vo výške 19 812 m. Testovací prototyp bol vypustený na vrchole rakety, od ktorej sa oddelil vo výške 6 100 metrov, aby dosiahol požadovanú rýchlosť na aktiváciu ramjet motora.
Neprehliadni
Motor JinDou400 má podľa odhadov dĺžku približne 3 metre, priemer 0,3 metra a generuje ťah 400 kgf (kilopondov). Treba podotknúť, že tento výkon je pre motor týchto rozmerov pozoruhodný.
JinDou400 bude poháňať dopravné lietadlo Yunxingu
Tento motor by sa mal neskôr stať základom Yunxingu, pripravovaného nadzvukového dopravného lietadla vyvíjaného čínskou spoločnosťou Lingkong Tianxing Technology, známou aj pod názvom Space Transportation.
Toto lietadlo bude poháňané detonačnými ramjet motormi JinDou400 a jeho cieľom je poskytnúť nadzvukovú komerčnú dopravu s výnimočne vysokou rýchlosťou a efektivitou. Zhotovené by malo byť do roku 2027.
Mimochodom, dizajn lietadla pripomína americký SR-71 Blackbird (pozn. čo bol vojenský prieskumný stroj). No Yunxing bude schopné okrem iného dosiahnuť vyššie rýchlosti a integrovať inovatívne prvky, ako napríklad VTOL (vertikálny vzlet a pristátie).
Treba ale uviesť, že tento motor sa hoci zdá ako dokonalý, tak má aj jednu slabinu. Nevýhodou ramjet technológie je, že je neefektívna pri nízkych rýchlostiach, čo znamená, že lietadlo potrebuje iný pohon na dosiahnutie potrebnej rýchlosti.
Konkurenčný boj v nadzvukovom letectve
Okrem Číny pracujú na nadzvukových technológiách aj iné krajiny. Americká spoločnosť Astro Mechanica vyvíja hybridné turboelektrické motory, ktoré dokážu prepínať medzi turbofanom, turbojetom a ramjetom. Zároveň Boom Supersonic pracuje na komerčnom nadzvukovom lietadle, ktoré už vzbudilo záujem leteckých spoločností ako United Airlines.
Komentáre