Cez Atlantik za 17 minút: Čína vyvinula motor, ktorý zmení letecký priemysel
Výskumníci z Číny údajne vyvinuli motor, ktorý dokáže transformovať letecký priemysel.
Výskumníci z Číny vyvinuli revolučný lietadlový motor, vďaka ktorému vyzerá legendárne nadzvukové lietadlo Concorde ako korytnačka, informuje portál Luxury Launches.
Už je to viac ako 20 rokov, kedy Concorde ukončil svoj posledný let a zároveň ukončil históriu nadzvukových komerčných letov. Dôvodov pre zánik supersonických letov bolo viac, no od čias Concorde sa neobjavilo lietadlo, ktoré by dokázalo priniesť podobné služby zákazníkom.
Vidina nadzvukového cestovania sa opäť dostáva na povrch a viaceré spoločnosti momentálne hľadajú spôsob, ako priniesť nadzvukové lietadlá späť na trh. Jednou zo spoločností, americká Boom Supersonic, sa až donedávna javila ako líder v komerčných nadzvukových letov.
Objavujú sa však informácie, podľa ktorých výskumníci z Číny vyvinuli doteraz najvýkonnejší detonačný motor pre hypersonický let. Zatiaľ nie je známe, či sú tieto správy založené aj na reálnych faktoch, no ak sa potvrdia, úspech čínskych vedcov má potenciál kompletne transformovať letecký priemysel.
Na novom motore pracujú výskumníci z inštitútu Beijing Power Machinery Instistute. Ich revolučný motor dokáže lietadlo teoreticky dostať až na rýchlosť Mach 16, čo je približne 20-tisíc km/h. Túto rýchlosť dokáže dosiahnuť vo výške 30 km nad morom. Pre porovnanie, Concorde dosahoval rýchlosť len Mach 2.
Neprehliadni
Cez Atlantik za pár minút
Ak by naozaj dokázalo lietadlo letieť rýchlosťou Mach 16, potom by najdlhší interkontinentálny let trval len dve hodiny alebo menej. Transatlantický let New York-Londýn momentálne trvá približne 7 hodín. S novým hypersonickým lietadlom by si preletel Atlantik za 17 minút.
Ako bude nový hypersonický motor vyzerať? Bohužiaľ, zatiaľ nie je dostupných veľa informácií. Všetko, čo sa o motore vie pochádza z nákresov, ktoré sa objavili v štúdii publikovanej v decembri. Podľa tejto štúdie motor operuje v dvoch režimoch. Pod rýchlosťou Mach 7 funguje ako kontinuálny rotačný detonačný motor. Ide o režim, v rámci ktorého sa vzduch z vonka zmieša s palivom a zapáli sa. Explózia vytvorí tlakovú vlnu, ktorá odštartuje ďalšiu explóziu a takto sa explózie propagujú v kruhovej komore.
Pri rýchlostiach nad Mach 7 tlakové vlny nerotujú a namiesto toho sa sústredia na kruhovú platformu v zadnej časti motora. Palivo detonuje automaticky, keď sa dostane na zadnú platformu kvôli rýchlosti nasatého vzduchu. Nový motor sa spolieha hlavne na detonácie, čím sa líši od bežných prúdových motorov komerčných lietadiel.
Spoločnosť Boom Supersonic momentálne pracuje na nadzvukovom prúdovom motore Overture. Tento typ motora je navrhnutý tak, aby fungoval na udržateľnom leteckom palive. Motor Overture má dosiahnuť rýchlosť Mach 1,7.
Detonačný motor má oproti tradičnému motoru viacero výhod. Najhlavnejšou je termodynamická efektivita. Teoreticky dokážu detonačné motory previesť takmer 80% chemickej energie do kinetickej energie. Konvenčné prúdové motory dokážu previesť len približne 20 alebo 30%, pretože sa spoliehajú na pomalé a jemné spaľovanie.
Ako sme ale spomenuli, výskumníci z Číny momentálne neprezradili veľa informácií o svojom motore. Nespomenuli ani efektívnosť ich nového motora. Vyjadrili sa však, že ich nápad detonačného motora má zjavné výhody a očakáva sa, že nový motor vylepší optimálnu termodynamickú efektivitu v takmer všetkých rýchlostných rozmedziach. Výskumníci zároveň tvrdia, že ich motor prinesie revolučnú zmenu v obore leteckého pohonu.
Vracia sa éra nadzvukových letov?
Spomínali sme už, že Concorde bolo posledným lietadlom svojho druhu. Väčšina krajín zakázala nadzvukové lety nad pevninou, z jednoduchého dôvodu. Po prelomení nadzvukovej bariéry je lietadlo veľmi hlučné. Nadzvukové lietadlá teda mohli letieť len zaoceánsky, čím sa znižovala praktickosť podobných strojov.
Jedným z nadchádzajúcich supersonických lietadiel je XB-1, na ktorom pracuje spoločnosť Boom Supersonic. Toto lietadlo má za sebou niekoľko úspešných testov a viac sa o ňom môžeš dočítať v tomto článku.
Komentáre