Budeme si vodičský preukaz robiť viac než raz za život? Európska únia zvažuje nové pravidlo
Prieskum odborníkov ukázal, že veľké percento ľudí by bolo za zavedenie kondičných jázd po určitom veku, na overenie schopností vodiča.
Všetci dobre vieme, že s pribúdajúcim vekom naše schopnosti klesajú. Zhoršuje sa zrak, dlhšie nám trvá reagovať na náhle udalosti, alebo máme stuhnutý krk, čo nám sťažuje rozhliadanie sa po okolí.
Môžeme povedať, že s pribúdajúcim vekom kvôli vyššie uvedeným faktorom klesá aj naša schopnosť bezpečne viesť vozidlo, s čím podľa najnovšieho prieskumu združenia TUV súhlasí až 85% opýtaných občanov Nemecka. Prieskum taktiež ukázal, že 5% respondentov bolo nerozhodných.
Seniori a bezpečné vedenie vozidla
Tento prieskum taktiež ukázal, že až 90% občanov by bolo ochotných vzdať sa vodičského preukazu dobrovoľne, či už pre telesné postihnutie, dosiahnutie určitého veku alebo z iných dôvodov. Do tohto prieskumu sa zapojilo viac ako 1 200 ľudí vo veku 16 a viac rokov.
“Podiel starších vodičov sa neustále zvyšuje v dôsledku demografických zmien. Cieľom musí byť udržanie vodičských schopností čo najdlhšie a z prieskumu vyplýva, že veľká väčšina ľudí chce čo najdlhšie rozhodovať o vlastnej mobilite. Až 72% opýtaných považuje jazdu autom za niečo, čo im dovoľuje zapájať sa do spoločenského života. Ľudia však chcú čo najviac znížiť riziko nehôd,” vyjadril sa doktor Joachim Buhler, výkonný riaditeľ združenia TUV.
Prieskum ukázal, že viac ako polovica opýtaných súhlasí s tým, aby starší vodiči absolvovali povinnú kontrolu svojich schopností a ešte väčšie percento súhlasilo s tým, aby seniorom bolo odobraté vodičské oprávnenie, ak nie sú schopní viesť motorové vozidlo.
Budeme si „obnovovať“ vodičské preukazy?
Táto diskusia sa rozprúdila po návrhu upraviť európsku smernicu o vodičských preukazoch. Európska komisia navrhuje zavedenie zdravotných kontrol a testov na overenie vodičských schopností pre seniorov vo veku 70 rokov a vyššie. Združenie TUV ale navrhuje testovanie zaviesť až od 75. roku života, pričom by prebiehalo o trochu inak, ako to navrhuje komisia.
Neprehliadni
Kondičné jazdy so spätnou väzbou
Experti navrhujú zavedenie kondičných jázd. Počas nich by so seniorom v automobile sedel aj skúsený školiteľ, podobne ako počas prvých jázd v autoškole. Ten by poskytoval seniorovi spätnú väzbu. Informoval by ho o jeho silných a slabých stránkach a prípadne upozornil na nové pravidlá premávky, ktoré boli zavedené od jeho čias. Experti nehovoria o samostatnom “seniorskom vodičskom preukaze”, ani o odobratí vodičského oprávnenia po určitom veku. Veľké percento ľudí schvaľuje zaviesť takéto kondičné jazdy už vo veku od 65 rokov.
“Je dôležité, aby takéto kondičné jazdy boli povinné pre ľudí vo veku 75 a viac rokov. Len tak môžeme osloviť tých, ktorých potreby sú najväčšie,” tvrdí Buhler.
Z pohľadu expertov by mali byť kondičné jazdy na báze dobrovoľnosti a mohli by sa týkať vodičov všetkých vekových kategórií. Tí by mohli využiť spätnú väzbu, aby obnovili svoje znalosti a získali aj praktické rady pre svoju vodičskú prax. Okrem toho ale musí byť dopravný priestor lepšie navrhnutý tak, aby boli aj slabší účastníci cestnej premávky lepšie chránený.
Odborníci hovoria v tomto smere o jasnejšie vyznačených jazdných pruhoch, osvetlených priechodoch pre chodcov alebo jasne ohraničených cyklistických chodníkov. K tomu dodávajú, že veľké reflexné značky môžu znížiť riziko nehôd.
Bezpečnosť na cestách by mohli pre starších vodičov v neposlednom rade zvýšiť aj digitálne asistenčné systémy. V tomto smere je dôležité, aby spoľahlivo fungovala aj podporná technika asistenčných systémov. Pravidelná kontrola počas generálnej prehliadky by mohla zvýšiť bezpečnosť asistenčných systémov.
Odborníci zvažujú viacero ďalších opatrení, ktoré by zvýšili bezpečnosť na cestách nielen pre seniorov. Podľa väčšiny opýtaných respondentov by však malo zmysel, ak by sa po určitej vekovej hranici, napríklad po 75. roku života, zaviedli kondičné jazdy, ktoré by seniorom poskytli spätnú väzbu ohľadom ich schopností.
Komentáre