Aplikácie v mobile čaká „smrť“. Analytici hovoria, že do dvoch rokov zažijeme šok. Táto technológia ich postupne nahradí

Analytici odhadujú, že už v nasledujúcich rokoch dramaticky poklesne používanie aplikácií.

Xiaomi ban
Zdroj: Unsplash.com (Đức Trịnh, úprava Vosveteit.sk)

Analytici spoločnosti Gartner predpovedajú, že do nasledujúcich dvoch rokov sa používanie mobilných aplikácií zníži až o štvrtinu, pričom ako dôvod udávajú AI asistentov.  

Aplikácie zatiaľ využívame na rôzne účely. Niektoré aplikácie nám môžu pomôcť navigovať sa v cudzom meste, iné slúžia na predpoveď počasia a samostatnou kategóriou sú takzvané “utility” aplikácie, teda appky ako kalkulačka, záznamník a ďalšie.  

Odoberaj Vosveteit.sk cez Telegram a prihlás sa k odberu správ

Analytici predpokladajú, že už čoskoro sa na trhu objavia AI asistenti, ktorí dokážu ovládať väčšinu funkcií tvojho smartfónu bez potreby samostatnej aplikácie. Zároveň hovoria, že smartfóny začnú častejšie používať AI ako napríklad Apple Intelligence, ChatGPT, Google Gemini, Meta AI a iné. Títo asistenti postupne nahradia niektoré aplikácie a to povedie až k 25% poklesu celkového používania aplikácií medzi užívateľmi. Popri tom predpokladajú, že popri AI asistentoch sa aplikácie skonsolidujú naprieč odlišnými značkami a spoločnosťami.  

aplikacie odstranenie
Zdroj: Pixabay.com (Clker-Free-Vector a deavvi) a Vosveteit.sk

Trh s aplikáciami sa výrazne zmení

Analytici vidia vznik rôznych partnerstiev alebo konzorcií pre aplikácie, aby dokázali zasiahnuť viac užívateľov a tým vyrovnať náklady na vývoj a údržbu aplikácií.  

“Spoločnosti by sa mali začať pripravovať na scenár, kedy dôjde k výraznému poklesu používania mobilných aplikácií. Aplikácie, ktoré majú málo užívateľov budú zasiahnuté ako prvé. Zároveň ale vidíme, že táto situácia pozitívne zasiahne tie značky, ktoré sa nemusia veľmi spoliehať na zisky z aplikácií, pretože náklady na ich vývoj pôjdu dole. Ďalšie značky ale môžu byť vážne zasiahnuté tým, že sa zákazníci obrátia skôr na AI, akoby mali používať ich produkty. Výrazný pokles používania aplikácií zároveň znamená, že spoločnosti stratia veľké množstvo dát, ktoré zbierali z užívateľov používajúcich ich produkty,” vysvetľujú analytici z Gartner.  

Analytici vykonali prieskum, do ktorého sa zapojilo 395 respondentov na vedúcich marketingových pozíciách medzi februárom a marcom 2024. Tento prieskum odhalil, že marketingové tímy v priemere investujú až štvrtinu svojho rozpočtu do vyhľadávaní. Z pohľadu zákazníkov vnímajú marketéri situáciu nasledovne: Zákazník môže stránku produktu navštíviť priamo, no v súčasnosti vyhľadávanie predstavuje oveľa väčšiu premávku pre priemernú komerčnú stránku.  

Umelá inteligencia zároveň predstavuje výraznú zmenu v algoritmoch vyhľadávačov. Analytici predpokladajú, že do nasledujúceho roka bude až tretina internetového obsahu vytvorená pre potreby AI vyhľadávania.  

“Marketéri by mali začať najímať talenty, ktoré majú silné pochopenie pre to, ako funguje generatívna AI a ako umelá inteligencia ovplyvní výkon ich obsahu s ohľadom na vyhľadávacie algoritmy,” tvrdia analytici.  

Už teraz je pre marketérov čoraz náročnejšie udržať si užívateľskú základňu a oveľa ťažšie zvýšiť dosah ich produktov alebo služieb. Obzvlášť to platí, keď čoraz viac užívateľov odpútava svoju pozornosť od sociálnych sietí. Zákazníci sa pozerajú po alternatívnych platformách a predplatných službách.  

AI umela inteligencia
Zdroj: Morrowind / Shutterstock.com

Zmeny nás zasiahnu v nasledujúcich rokoch

Momentálne generatívne AI modely nedokážu autonómne vykonávať rôzne úlohy a prispôsobiť sa komplexným prostrediam. To sa ale môže zmeniť, hlavne ak umelá inteligencia bude dostávať nové úrovne inteligencie. Predpokladá sa, že AI modely sa môžu rýchlo stať oveľa spoľahlivejšie a schopnejšie. Analytici predpokladajú, že do roku 2027 bude na internete viac “AI agentov” ako ľudí. Marketéri sa preto budú musieť rozhodnúť kedy a ako budú dôverovať umelej inteligencií v kľúčových oblastiach podnikania.  

Analytici naznačujú, že už v blízkej budúcnosti sa výrazne zmení spôsob, ako budeme so smartfónmi pracovať. Na čo sme doteraz potrebovali 3-4 aplikácie hravo zvládne AI asistent. Ten nám pomôže nielen s prácou so smartfónom, no budeš sa ho môcť opýtať na čokoľvek bez toho, aby si musel otvárať vyhľadávač a pracne hľadať relevantné odpovede na tvoju otázku.  

Ak väčšinu našich potrieb vyplní umelá inteligencia, potom prestaneme ako užívatelia mať dôvod otvárať aplikácie, čo zároveň ovplyvní vývojárov a spoločnosti.  

Prihlás sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy

Komentáre