Američania chcú zakázať vozidlá s čínskymi a ruskými komponentami. Z tohto majú strach. Máme mať obavy aj u nás?!
Spojené štáty sa obávajú, že automobilové komponenty z Číny a Ruska môžu ohroziť ich národnú bezpečnosť.
Americké Ministerstvo obchodu vydalo návrh zákona, ktorý by zakázal predaj alebo import vozidiel so špecificky prepojeným hardvérom so softvérom. Presnejšie ide o integrovaný hardvér alebo softvér od ruských alebo čínskych výrobcov.
Návrh zákona sa sústredí na hardvér a softvér integrovaný do systému VCS (Vehicle Connectivity System) a softvér integrovaný do systému ADS (Automated Driving System). Ide o kriticky dôležité systémy, ktoré umožňujú externú konektivitu a autonómne riadenie vozidla.
Ministerstvo obchodu sa obáva, že nepovolený prístup k týmto systémom dovolí znepriateleným krajinám pristupovať a zbierať mimoriadne citlivé dáta a na diaľku manipulovať s vozidlami na amerických cestách. Navrhované zákony sa teda týkajú všetkých kolesových cestných vozidiel, teda klasických automobilov, nákladných automobilov alebo autobusov. Zákon sa netýka vozidiel, ktoré nie sú určené na verejné cesty, napríklad poľnohospodárskych alebo ťažobných vozidiel.
“Ministerstvo Obchodu odhalilo, že určité technológie vychádzajúce z Čínskej ľudovodemokratickej republiky alebo Ruska predstavujú riziko nielen pre dôležitú infraštruktúru Spojených štátov, ale aj pre tých, ktorí túto infraštruktúru využívajú. Dnešné rozhodnutie je proaktívnym opatrením, ktoré sme navrhli na ochranu národnej bezpečnosti a bezpečia amerických vodičov,” píše Ministerstvo obchodu.
Ochrana občanov pred nepriateľom
To ďalej dodáva, že dnešné automobily majú kamery, mikrofóny, GPS sledovače a ďalšie technológie s pripojením na internet. Tieto technológie môže znepriatelená krajina využiť na to, aby ohrozila národnú bezpečnosť Spojených štátov a sledovala citlivé dáta amerických občanov. Preto chcú Spojené štáty zakázať používanie ruských a čínskych technológií na amerických cestách.
“Prepojené vozidlá poskytujú vodičom obrovské množstvo výhod, no rovnako vysoké sú aj riziká, ktoré pre kyberbezpečnosť predstavujú hardvérové a softvérové komponenty dodávané z Číny a iných krajín, ktoré majú nepriateľské vzťahy s USA. Preto dnes americká vláda vykonáva rázne kroky k ochrane Američanov, našej kritickej infraštruktúry a automobilových zásobovacích sietí. Aj naďalej budeme pokračovať vo vykonávaní potrebných krokov na to, aby sme zabránili novým rizikám a držali si pred problémami niekoľko krokov náskok,” vyjadril sa Poradca pre národnú bezpečnosť, Jake Sullivan.
Navrhované zákony predstavujú dôležitý krok vpred pri ochrane Spojených štátov proti krajinám, s ktorými nemajú dobré vzťahy. Americká vláda verí, že bez uplatnenia týchto pravidiel necháva dvere otvorené potenciálnym nepriateľom, ktorý chcú poškodiť jednu z najsilnejších stránok USA, americké autá.
Neprehliadnite
Ak sa teda zákon schváli, potom by mala Čína a Rusko zakázané predávať a importovať VCS a ADS komponenty do Spojených štátov. Ako sme už spomenuli, VCS technológie umožňujú vozidlu komunikovať externe. Ide napríklad o telemetrické jednotky, Bluetooth, mobilné a satelitné pripojenie či Wi-Fi. ADS technológie zas predstavujú autonómne systémy, ktoré umožňujú automobilu jazdiť po cestách bez vodiča za volantom.
Kedy začne zákon platiť?
V prípade prijatia zákonu by boli ovplyvnené softvérové komponenty automobilov od roku 2027, pričom hardvérové komponenty by boli zakázané v automobiloch s výrobným rokom 2030.
Zatiaľ ide len o návrh zákona, je teda nejasné, či ho americká vláda schváli alebo nie. Spojené štáty sa však už viackrát postavili proti čínskym technológiám, ktoré by mohli teoreticky predstavovať riziko pre národnú bezpečnosť Spojených štátov. Momentálne nie sú vzťahy USA a Číny v najlepšom bode a rovnako môžeme hovoriť aj o vzťahoch s Ruskom, ktoré si pokazilo dobré meno takmer u všetkých krajín.
Či skutočne predstavujú hardvérové a softvérové komponenty dovezené z Číny a Ruska hrozbu je otázne. Viaceré nezávislé výskumy ale ukázali, že bežné automobily špehujú svojich vodičov do naozaj veľkej miery. Vedia aj to, čo by vedieť nemali. V prípade čínskych automobilov a komponentov by tieto dáta mohli putovať priamo do Číny, čo môže predstavovať isté riziko.
Komentáre