BezpečnosťSpravodajstvo

AKTUÁLNE: Podvodné súťaže pribúdajú ako huby po daždi. Takto odhalíte, že súťaž, do ktorej sa chcete zapojiť, je podvod!

Podvody na internete pribúdajú ako huby po daždi. Pozrite sa na viacero menovateľov, ktoré majú podvodné súťaže spoločné.

Internetoví podvodníci neustále hľadajú nové spôsoby, ako sa obohatiť na úkor nič netušiacich obetí. Len nedávno sme upozorňovali napríklad na podvod, kde sa útočník vydával za doručovateľskú spoločnosť. Alebo sme upozorňovali na zavádzajúce SMS správy, ktoré lákali ľudí na neobmedzený dátový paušál za pár drobných. No v skutočnosti išlo o podvod.

No jednou z ďalších častých metód, ako sa útočníci snažia oklamať obete, je prostredníctvom podvodných súťaží. A zdá sa, že tento typ podvodu je na vzostupe, upozorňuje polícia SR prostredníctvom Facebooku.

Odoberajte Vosveteit.sk cez Telegram a prihláste sa k odberu správ

Ako rozpoznať, že súťaž je podvod?!

Polícia na sociálnej sieti Facebook zdieľala príspevok, v ktorom vysvetľuje, ako môžeme rozpoznať, že súťaž, do ktorej sa chystáme zapojiť, je podvod. Ide o desať bodov nižšie.

SKONTROLUJTE SI NÁZOV STRÁNKY  Vždy sa nejakým spôsobom líši od oficiálneho názvu spoločnosti. Či už je úplne zmenený, alebo v ňom len chýbajú mäkčene.

Dobrým príkladom môže byť súťaž nižšie, na ktorú sme v minulosti upozorňovali. A hoci sa stránka schováva za logo spoločnosti Lidl, tak nesie názov „LIDL Fans.“. Len máloktorá spoločnosť vystupuje pod iným názvom, ako je oficiálny názov firmy. Obzvlášť by sme mali spozornieť, ak v názve stránky je slovo, ktoré už na prvý pohľad vyčnieva z oficiálneho štýlu komunikácie spoločnosti.

Lidl podvodna sutaz_darcekove tasky
Zdroj: Vosveteit.sk / Snímka podvodnej súťaže

OPÝTAJTE SA ORGANIZÁTORA  Stačí v správach na Facebooku. Je to reálna súťaž? Za pár sekúnd si to môžete ľahko overiť.

Stačí spraviť málo, aby ste si overili, kto organizuje súťaž a či organizátor je ten, za koho sa vydáva. Väčšina väčších spoločností má vedľa názvu modrú ikonku, ktorá značí, že ide o oficiálny profil. Ak ju pri stránke nevidíte a ide o medzinárodnú spoločnosť, tak zbystrite. Je pravdou, že tento znak nemusí mať každá stránka, no väčšie spoločnosti a inštitúcie ju zväčša majú.

Facebook znak overenej stranky
Zdroj: Vosveteit.sk / Printscreen

NAVŠTÍVTE STRÁNKU ORGANIZÁTORA  Nemyslíte si, že ak by niekto organizoval súťaž o cenu ako je auto, bicykle, poukážky na nakúp, a že by o tom nemal najmenšiu zmienku na svojom webe?

Predtým, ako zdieľate príspevok alebo posielate SMS správy či vyplňujete osobné údaje, tak navštívte stránku organizátora súťaže. Ľudia častokrát v domnienke, že niečo vyhrali, tak berú na ľahkú váhu, ako vyzerá web. Nižšie si môžete pozrieť jednu z podvodných stránok, ktorá v minulosti lomcovala Slovenskom.

podvodna sutaz Lidl
Zdroj: Vosveteit.sk / Printscreen podvodnej stránky

Niekedy nemusíte opustiť ani stránku sociálnej siete. Stačí dať vyhľadávacie poľa názov spoločnosti a následne si otvoriť stránku firmy. Mnoho väčších firiem aktívne upozorňuje na to, že je ich značka aktívne zneužívaná.

PODMIENKY SÚŤAŽE  Súťaže o veľké ceny musia byť právne ošetrené, určite nestačí len like, komentár a zdieľanie bez dodatočných informácií.

Dobrým príkladom podvodnej súťaže je príspevok nižšie, s ktorým interagovali tisíce Slovákov. Cieľom každej firmy je zarobiť, no rozdávať bicykle či iné výhry za „páčik„, lebo je bicykel škrtnutý, by pravdepodobne nespravil nikto. Kontrolka v hlavne vy nám mala vyskočiť hlavne v situácii, ak ide o hodnotné ceny.

podvodna sutaz_1
Zdroj: Vosveteit.sk / Printscreen podvodnej súťaže

SKONTROLUJTE SI HISTÓRIU PRÍSPEVKOV  Taká známa firma a na stránke len jeden príspevok so súťažou? To zaváňa podvodom! Počet sledovateľov je tiež kľúčový. Spoločnosti ako Lidl či Decathlon nesleduje iba 200 ľudí!

Mnoho nových stránok, ktoré vzniknú za účelom podvodu majú pomerne málo príspevkov. Určite si pozrite, kedy stránka vznikla, koľko má odberateľov a čo píšu ľudia o stránke v sekcii recenzie. Niekedy si stačí pozrieť len prvých pár komentárov pod príspevkom, a uvidíte, že ide o podvod.

KONTAKTNÉ ÚDAJE  Nebodaj ste vyhrali, ako tisíc ďalších a aj od vás žiadajú okrem kontaktných údajov aj potvrdenie cez banku, aby ste si mohli prevziať výhru? Takto to nefunguje. Práve ste narazili na podvodníkov!

Modus operandi je pri podvodných súťažiach prakticky identický. Niečo vyhráte a následne si organizátor od vás pýta osobné údaje, kam má doručiť výhru. No v rámci krokov, ktoré musíte spraviť, je vyplniť číslo bankovej karty alebo overiť si mobilné číslo, že ste to skutočne vy. Ako to ale spravíte, tak prídete o financie.

podvodna sutaz_2
Zdroj: Vosveteit.sk / Printscreen podvodnej súťaže

KRÁTKE TRVANIE  Väčšina falošných súťaží, ktoré chcú na svoju stránku čím skôr nalákať čo najviac fanúšikov, ich organizuje len na pár dní. Potom ich môže zmazať a vytvorí ďalšie, kým si nevybuduje spoľahlivú základňu ľudí, ktorí budú spokojne jej príspevky zdieľať.

Väčšina súťaži nalieha na to, aby ste vykonali akciu ihneď. Dôvod je jednoduchý, človek v záplave emócií, že niečo vyhral, je schopný urobiť aj takú vec, ktorú by za normálnych okolností nespravil. Dobrým príkladom môže byť podvod spred pár dní, kedy Slovák v nevedomosti poslal 800€ podvodníkovi, keď vypĺňal číslo účtu, na ktoré mu mal záujemca o tovar poslať peniaze. No krátko potom si uvedomil, že v návale emócií, že predal cez inzertný portál tovar, urobil chybu. No už nebolo cesty späť.

CHYBY V TEXTE  Nie je zvláštne, že by spoločnosť Škoda organizovala veľkú súťaž o auto a nevedela by v príspevku ani poriadne napísať jej vlastný názov?

POFIDÉRNY OBRÁZOK  Je zaujímavé, že tento obrázok vidíte aj spolu s logom inej spoločnosti. Nie je náhodou stiahnutý z internetu?

MEGALOMÁNSKE CENY  Pri súťažiach o 1000 bicyklov či drahé autá by ste sa mali obzvlášť pozastaviť a ich pravosť si overiť.

Stretli ste sa pri súťažiach na internete so znakmi vyššie? Ak áno, tak ste pravdepodobne natrafili na podvodnú súťaž.

Prihláste sa k odberu správ z Vosveteit.sk cez Google správy
Zobraziť komentáre
Close
Close