AKTUÁLNE! Masívne výpadky postihli letiská, médiá a ďalšie služby po celom svete: Zasiahli aj Slovensko!
Chyba v bezpečnostnom systéme CrowdStrike ochromila celý svet. Postihnuté sú Microsoft zariadenia.
Len pred niekoľkými hodinami sa začali objavovať správy o tom, že mnohé podniky, banky, letiská, médiá a ďalšie inštitúcie majú obrovské výpadky Microsoft 365 služieb.
Ako informuje portál Topky, masívne výpadky Microsoft služieb hlásili na viacerých letiskách v Európe. Výpadky zasiahli aj letisko M.R. Štefánika v Bratislave. Výpadky zasiahli aj operátora Telekom.
Za výpadkami stojí chyba bezpečnostného systému CrowdStrike. Spoločnosť potvrdila, že za to môže chyba v systéme Falcon Sensor Agent. Portál TechSpot píše, že škála výpadkov sa podobá na situáciu z roku 2017, kedy zasiahol ransomware WannaCry. Najväčšia vlaková spoločnosť v Británii varovala cestujúcich, že dnes majú počítať s vážnymi problémami.
Službu CrowdStrike používa veľa podnikov na zabezpečenie svojich počítačov a serverov. Chyba spôsobuje takzvaný “Blue Screen of Death”, teda známu modrú obrazovku, ktorá znamená kritickú chybu v systéme. Chyba sa objavovala na niekoľkých verziách senzoru Falcon Sensor Agent. Spoločnosť CrowdStrike už identifikovala problém a zvrátila aktualizáciu, ktorá chybu spôsobila.
Neprehliadni
It's confirmed !! Crowdstrike Issue Guys, they are working on it, in about maybe 45 mins things will be fix #csagent #crowdstrike #BSOD pic.twitter.com/0mkfRbUAF8
— Xaaavier_8613 (@Xaaavier_8613) July 19, 2024
Falcon Sensor Agent je systém, ktorý blokuje kyberútoky na systém a popritom zachytáva a nahráva aktivitu, pretože proces prebieha mimoriadne rýchlo. Spoločnosť CrowdStrike sa už k problému vyjadrila a než príde s riadnym riešením, odporúča podnikom, aby svoje zariadenia spustili v safe móde alebo v prostredí Windows Recovery. Keď tak urobia, potom treba z priečinka služby CrowdStrike vymazať súbor “C-00000291*.sys” a zariadenie reštartovať.
Modré obrazovky smrti a masívne výpadky prišli krátko po tom, ako Microsoft uviedol, že užívatelia dnes môžu mať problémy aj s rôznymi aplikáciami a službami Microsoft 365. Ide o odlišný problém, ktorý sa týka cloudových služieb ako Word, PowerPoint, Excel a ďalších.
Microsoft sa vyjadril, že na oprave problému pracuje. Užívatelia však môžu stále pociťovať problémy s produktmi Microsoft 365 alebo nebudú mať ku nim vôbec prístup. Spoločnosti sa už podarilo opraviť nasledujúce služby:
- Microsoft Defender
- Microsoft Defender for Endpoint
- Microsoft Defender Experts
- Microsoft Intune
- Microsoft OneNote
- OneDrive for Business
- SharePoint Online
- Windows 365
- Viva Engage
- Microsoft Purview
“Pokračujeme v zlepšovaní dostupnosti služieb naprieč niekoľkými Microsoft 365 aplikáciami a službami. Stále starostlivo monitorujeme dáta aby sme zaručili, že sa problém bude len zlepšovať,” píše Microsoft.
Ťažký deň pre podniky
Ako informuje portál Topky, problémy pociťujú aj viaceré televízne kanály vo Francúzsku.
“Platený kanál Canal+ informoval svojich predplatiteľov, že trpí následkami veľkej globálnej technickej chyby, ktorá bráni riadnemu vysielaniu jeho kanálov. Postihnutá je aj televízna stanica TF1,” píšu Topky.
Krátko pred 11. Hodinou sa vyjadrilo k problémom aj letisko M.R. Štefánika. Letisko tvrdí, že ich odbavovací systém je plne funkčný a lety sú vybavované podľa platného letového poriadku. Postihnutý je však odbavovací systém dopravcu Ryanair. Letisko má dnes naplánované tri lety tohto prepravcu, do Milána, Dalamanu v Turecku a do Dublinu. Ak problém bude pretrvávať, cestujúcich odbaví letisko manuálne.
V zahraničí je však situácia vážnejšia a viaceré lety boli zamietnuté. V USA viaceré letecké spoločnosti požiadali Federálny úrad pre letectvo o globálnu zastávku letov pre všetky lety. Problém stále pretrváva.
Komentáre