Spravodajstvo

Ako zareagovali mobilní operátori na rýchlorastúcu infláciu? Zvýšili ceny, hovorí Regulačný úrad

Regulačný úrad SR sa pozrel na vývoj cien služieb štyroch hlavných mobilných operátorov. Výsledky prieskumu nikoho nepotešia. Priplatíme si!

Nie je žiadnym tajomstvom, že ceny v obchodoch rastú tempom, akého sme dlho neboli svedkami. Môže za to viacero faktorov. Od pandémie, cez všeobecný nedostatok surovín, až po vojnu na Ukrajine. Dnes si pri kúpe produktov, ale aj bežných služieb, často priplatíme nemálo peňazí v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.

Ako sa ale rýchlorastúca inflácia odzrkadlila na cenách služieb operátorov? Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb urobil prieskum aktuálnych cenníkov štyroch hlavných slovenských mobilných operátorov, ktoré porovnal s cenami z predošlého kvartálu. Zistenia, na ktoré prišli, nikoho ale nepotešia. Asi ako tušíte, tak ceny rástli (resp. rásť ešte len budú) a nie o málo, upozorňuje úrad.

Ako informuje Regulačný úrad, tak všetci hlavní mobilní operátori zvýšili pri mnohých svojich službách ceny. Niektorí išli na to odobratím rôznych benefitov, čím nastala situácia, že síce platíme rovnako, ale dostávame menej. A ďalší zas zvyšovali ceny, či optimalizovali svoju ponuku.

Ako sa odzrkadlila rýchlorastúca inflácia na cenách služieb mobilných operátorov?

Ceny služieb v upravovali všetci mobilní operátori, pričom v niektorých prípadoch cena paušálov vzrástla aj o 3€.

„Na zdražovanie zareagoval najskôr operátor O2 Slovakia, ktorý v januári 2022 oznámil, že od februára 2022 zníži digitálny bonus z 2 eur na 1 euro pre všetkých svojich zákazníkov, ktorí akceptujú faktúry v elektronickej podobe. Žiadnym ďalším službám O2 doposiaľ ceny nezvýšil.

Koncom februára 2022 sa k zvýšenej cene za energie pridala ešte aj zvýšená cena za pohonné hmoty. Na to už v marci 2022 zareagoval ďalší operátor Orange Slovensko zrušením všetkých svojich paušálov Go, ktoré nahradil paušálmi Go safe. Tie sú v priemere o 3 eurá drahšie, no pre zákazníkov sú výhodnejšie (ďalšie extra zľavy, viac dát, viac aplikácií, a.i.) v porovnaní s tými zrušenými.

Od apríla 2022 zvýšil svoju jednotkovú cenu za volania a SMS zo 4 centov na 5 centov aj ďalší operátor SWAN (4ka). Žiadnym ďalším službám operátor SWAN doposiaľ ceny nezvýšil.

No a napokon zdražovanie ohlásil aj posledný z operátorov Slovak Telekom, keď v marci 2022 informoval svojich zákazníkov, že od mája 2022 zvýši ceny svojich paušálov. Celkom 13 paušálov zvýši o 1 euro, tri paušály zvýši o 2 eurá  a dva paušály ponechá na pôvodnej cene…„ píše sa v publikovanej tlačovej správe, ktorá poukazuje aj na zdražovanie ďalších služieb: „Zdraželi rovnako aj ceny ďalších služieb, ktoré operátori ponúkajú – pevný internet a TV, väčšina z nich zvýšila ceny v priemere o 1,5 eura – 3 eurá.“ hovorí regulačný úrad.

Otázkou je, ako môžeme zareagovať na zdražovanie. Nuž, vzhľadom na to, že ceny rástli naprieč celým trhom, moc na výber nemáme. Ale ako radí Martyák, riaditeľ odboru regulácie elektronických komunikácií, tak pri zdražovaní, ktoré sa nám nepáči, môžeme vypovedať zmluvu bez sankcií. Následne sa môžeme pozrieť po inej službe od iného poskytovateľa, ktorá nám bude vyhovovať viac.

„Pravda, ceny môžu rásť aj naďalej. Každý zákazník však má právo pri zmene ceny za službu odstúpiť od zmluvy do jedného mesiaca od oznámenia zmeny bez sankcií, ďalších nákladov a akýchkoľvek limitácií,“

Dovoľte nám, dať vám v súvislosti s touto témou do pozornosti článok, kde sme sa venovali tomu, ako si vybrať správny paušál, ktorý vám bude vyhovovať.

Pocítili ste zdražovanie služieb operátorov aj vy? Dajte nám vedieť nižšie v komentároch.

Tagy
Zobraziť komentáre
Close
Close