Ako vplýva hranie počítačových hier na inteligenciu detí? Nová štúdia hovorí o dopadoch, ktoré by len málokto čakal!
Dlhé hodiny strávené za počítačom sa môžu pretaviť aj do zvýšenej inteligencie detí, uvádzajú autori štúdie.
Črtá sa mierna revolúcia vo vnímaní hrania počítačových hier počas dospievania detí? Najnovšia štúdia z USA prináša naozaj nečakané výsledky, ktoré odporujú doterajším domnienkam a čiastočne skresleným štúdiám. Nedávno zverejnená štúdia v prestížnom vedeckom časopise Nature (via Futurism) mala za cieľ pozorovať až 9 800 detí z USA a sledovať vývoj ich inteligencie. Výsledky štúdie vedcov z európskych univerzít však zrejme zarazia drvivú väčšinu z vás.
Vedci sa zamerali na doteraz prehliadané faktory
Štúdia mala za cieľ sledovať vývoj inteligencie u detí, pričom sa zameriavala hneď na niekoľko dôležitých aspektov. Dôležitými prvkami štúdie boli totižto v tomto prípade aj kontrola genetických a sociálno-ekonomických faktorov. Práve tieto dôležité prvky doterajšie štúdie o dopade počítačových hier na deti ignorovali, čo kritizujú aj samotní vedci vo svojej práci. Práve preto sú výsledky najnovšej štúdie viac menej protichodné s predošlými štúdiami.
„Po dvoch rokoch hranie hier pozitívne ovplyvnilo inteligenciu,“ uvádzajú autori štúdie.
Vnímanie inteligencie je z pohľadu autorov najnovšej štúdie zrejme o čosi viac „realistické“, ako v prípade predošlých štúdií.
„Hoci štúdie predstavujú niektoré mätúce účinky, len veľmi málo z nich zodpovedá za socioekonomický stav a žiadna z nich nezodpovedá za genetické účinky,“ tvrdia v článku. „To je dôležité, pretože inteligencia, dosiahnuté vzdelanie a iné kognitívne schopnosti sú vysoko dedičné.“
Kľúčovú úlohu zohráva najmä prostredie detí
Autori štúdie dospeli k záveru, že hranie počítačových hier a dlhé hodiny strávené za digitálnymi obrazovkami pozitívne ovplyvňujú inteligenciu detí. Podľa dát dokonca omnoho viac, ako keby deti strávili tento čas socializáciou s ostatnými deťmi. Pochopiteľne, ide o výsledky rozsiahlej štúdie a netreba jej výsledky považovať za holý fakt. Miera vplyvu hrania hier na inteligenciu sa odvíja od veľkého množstva faktorov. Ako uvádzajú samotní autori štúdie, niektoré z nich sú dedičné a nemožno ich ovplyvniť. Zároveň však upozorňujú, že väčšinu problémov, napríklad s učením detí, nespôsobujú hry či pozeranie televízie. Vo väčšine takýchto prípadov za to môže najmä prostredie, častokrát sa pritom jedná o deti s horším sociálno-ekonomickým pozadím.
Komentáre