Ako chlad ovplyvňuje spotrebu elektrického auta? Pri jazde na krátke vzdialenosti je to „masaker“
Experiment odhalil, ako sa mení spotreba elektrického auta počas zimných mesiacov pri jazde na krátke vzdialenosti.
Elektromobily sú nám vo všeobecnosti predkladané ako šetrnejšia alternatíva k prírode. Jedným z ďalších benefitov, na ktoré majitelia týchto áut nedajú dopustiť, je aj úspora nákladov na palive. Elektrina je vo všeobecnosti lacnejšou v porovnaní s benzínom či naftou.
Nie je žiadnym prekvapením, že autá počas zimných mesiacov spotrebujú viac paliva v porovnaní s obdobím, kedy sú teploty priaznivejšie. Podľa prieskumu ADAC benzínové autá v priemere spotrebujú o 15 % viac paliva a naftové o približne 24 % viac. Ako sú na tom ale elektrické autá? V prípade elektrických to je niekde medzi 25 % až 30 %. Je tam ale jeden zásadný háčik. Na krátkych trasách majú niektoré elektrické autá násobne vyššiu spotrebu ako je priemer, upozorňuje ADAC.
Takto chlad ovplyvňuje spotrebu a dojazd elektromobilu
Experiment ADACu odhalil, že spotreba energie pri elektrických autách je často vyššou ako uvádzaný priemer.
Každý, kto vlastní elektromobil, tak v prvom roku zažije počas zimných mesiacov šok. Akonáhle teploty klesnú pod bod mrazu, tak spotreba auta stúpa, zatiaľ čo dojazd sa zásadne skracuje.
Otázkou je, prečo je tomu tak? Asi ťa neprekvapí, že všetko v elektromobile je na elektrinu – okná, kúrenie, vyhrievanie sedadiel a podobne.
Neprehliadni
Auto berie energiu primárne z batérie. Ale to nie je jediný dôvod, prečo spotreba elektromobilu je násobne vyššou. Ak by si mohla batéria vybrať ideálnu teplotu, pri ktorej by chcela fungovať, tak by to bolo okolo 20 až 40 Celzia stupňov. Inými slovami, problémom je teplota a schopnosť využívať plný potenciál batérie pri rôznych teplotných podmienkach.
Aby batéria fungovala ako má, tak sa musí zahriať. Čo je zásadný problém pri autách s batériami, ktoré môžu mať aj sto kilogramov alebo viac a to hlavne, ak s autom jeho majiteľ jazdí krátke vzdialenosti.
Energetické straty sú obrovské
ADAC za týmto účelom, aby odhalilo energetické straty, vykonalo experiment, aby analyzovali rôzne meracie protokoly. Výsledky sú založené na troch rôznych testovacích sériách a scenároch.
„Pri krátkych alebo prímestských jazdách (23 kilometrov za 30 minút) sa spotreba elektromobilu extrémne zvyšuje, keď je vonkajšia teplota hlboko pod bodom mrazu . V závislosti od testovaného modelu je spotreba elektromobilu so studenou batériou o 38 alebo až 107 percent vyššia!“, hovoria experti.
Nižšie sa môžeš pozrieť na výsledky experimenty pri testovaných automobiloch.
Spotreba vrátane strát pri nabíjaní | pri +23 °C v kWh/100 km | pri -7 °C v kWh/100 km | Dodatočná spotreba v percentách |
---|---|---|---|
Audi Q4 e-tron 50 | 20.7 | 30.4 | 46 |
BYD Atto 3 | 18.2 | 25.1 | 38 |
Cupra Born 58 kWh | 18.6 | 32.0 | 72 |
Dacia pružina 45 | 16.2 | 22.5 | 39 |
Hyundai Ioniq 5 58 kWh | 18.8 | 34.8 | 85 |
Maximálny dosah MG5 | 19.0 | 33.1 | 74 |
Nio ET7 100 kWh | 17.7 | 30.4 | 72 |
Nissan Ariya 87 kWh | 19.3 | 31.2 | 62 |
Ora Funky Cat | 18.1 | 26.4 | 46 |
Renault Kangoo E-Tech Electric | 21.0 | 42.3 | 101 |
Tesla Model 3 | 16.5 | 28.5 | 73 |
Tesla Model S | 18.7 | 30.8 | 65 |
VW ID.5 | 16.1 | 33.4 | 107 |
XPeng G9 | 19.3 | 32.4 | 68 |
„Testované elektromobily dosahovali v priemere o 70 percent vyššiu spotrebu paliva . Celkovo to pre automobilky nie je žiadna sláva.“, konštatujú výskumníci.
Komentáre