Aj po odhlásení sa z marketingových e-mailov ti stále chodia? Takto im dáš nadobro zbohom
Mnohé spoločnosti využívajú nie tak úplne čestné praktiky a zaplavujú ťa newsletterami, aj keď si sa odhlásil z ich odberu. Takto jednoducho tieto správy zastavíš.
Do mailovej schránky nám chodí obrovské množstvo reklamných e-mailov. Takzvané newslettery a ďalší propagačný materiál nám chodí z e-shopov, z ktorých sme nakupovali, zo stránok, na ktorých máme účet a z mnohých ďalších zdrojov. Niekedy nám môžu prísť aj z úplne cudzieho obchodu alebo služby.
Väčšina týchto e-mailov by mala mať jednoduchý spôsob, ako sa odhlásiť z ich odberu. Najčastejšie na spodku mailu nájdeš tlačidlo “Odhlásiť sa” alebo po anglicky “Unsubscribe”. Následne prejdeš krátkym procesom, ktorý sa môže líšiť v závislosti od stránky, a hotovo.
Nie vždy to tak funguje
Lenže čo ak tento proces nefunguje? Môže sa stať, že sa z reklamného e-mailu odhlásiš, no akoby na drzovku si o nejaký čas neskôr nájdeš v schránke správu od rovnakej spoločnosti alebo stránky. Prečo sa to tak deje? Portál Slashgear upozorňuje, že tlačidlo na odhlásenie sa z odberu niekedy funguje “záhadnými spôsobmi”. Niekedy ťa z odberu odhlási, niekedy sa nič nestane a inokedy zas vedie k ešte väčšiemu množstvu spamových emailov.
“Môžeš sa odhlasovať z marketingových emailov koľko chceš, no niektorým mailom sa jednoducho nevyhneš. Ak si niečo objednávaš z e-shopu, obchod ti automaticky pošle potvrdenie objednávky, faktúru alebo informácie o doprave. To je jednoducho povinné, no všetky ostatné reklamné maily sú čisto voliteľné. Spoločnosti sa však častokrát rozhodujú ignorovať tvoje žiadosti o odhlásenie,” tvrdia odborníci.
Ak by všetko fungovalo tak, ako má, stlačenie tlačidla odhlásiť dá spoločnosti jasne najavo, že si už od nich neželáš nič vidieť. Spoločnosti by mali rešpektovať tvoju žiadosť a vyhodiť ťa z ich emailového zoznamu. Nie všetci marketéri sú ale čestní. Niektorí urobia proces odhlasovania sa zbytočne komplikovaný a rozťahaný, aby si sa radšej vzdal skôr, ako sa odhlásiš. Pri iných je tlačidlo na odhlásenie skôr na okrasu. Podvodníci dokonca využívajú odhlásenie sa z reklamných mailov ako znak, že tvoja mailová adresa je stále aktívna.
Zároveň ale musíme upozorniť, že niektoré, hlavne tie väčšie spoločnosti, môžu využívať viacero email marketingových služieb a majú rozdelené napríklad novinky, propagáciu, customer servis. Odhlásenie sa z jedného ťa neodhlási zo všetkých. Častokrát teda musíš viackrát kliknúť na odhlásiť sa pri mailoch rovnakej spoločnosti. Neznamená to ale, že by tvoju žiadosť ignorovali.
Neprehliadni
Nefunguje ti odhlásenia? Nahlas správu ako spam
Keď ale nič nepomáha, v rukáve máš ešte jedno eso. Ak aj po odhlásení sa z odberu ti spoločnosť pošle ďalší reklamný mail, jej adresu si zablokuj a nahlás ako spam. Práve nahlasenie pomôže aj Googlu vidieť, že táto spoločnosť využíva nečestné praktiky na propagáciu a môže jej klepnúť po prstoch tak, že maily od nej rovno hodí do spamovej schránky.
Užívatelia majú väčšiu moc, ako si myslia
Druhou možnosťou je nahlásiť spoločnosť na príslušné úrady, napríklad Slovenskú obchodnú inšpekciu. Drvivá väčšina ľudí nerieši vôbec spam a nechá, nech nevyžiadané e-maily zaplavia ich schránku, prípadne ich masovo vymažú raz za čas. V skutočnosti ale môžeš nahlásiť spamerské podniky za nekalé obchodné praktiky.
Poslednou možnosťou je vytvorenie si rôznych filtrov na vytriedenie a automatické vymazanie mailov. Ako vytvoriť filter približujeme napríklad v tomto článku.
Do budúcnosti, ak chceš dostávať o niečo menej spamových mailov, dávaj si pozor na to, s kým svoju mailovú adresu budeš zdieľať. Mnohé spoločnosti alebo aj podvodníci prehľadávajú verejne dostupné zdroje a z tade získavajú obrovské množstvo mailových adries, ktoré užívatelia nedbalo prezradili. Zároveň si dobre rozmysli, či sa chceš prihlásiť do odberu newslettera nejakej spoločnosti, lebo v budúcnosti budeš možno mať problém odhlásiť sa. Ďalšou vecou je, že pri potvrdzovaní zmluvných podmienok častokrát súhlasíš aj so zdieľaním emailu s partnermi spoločnosti.
Komentáre